Olśniewająca „Bajadera” Minkusa i Petipy w transmisji HD LIVE z moskiewskiego Teatru Bolszoj do polskich kin już w niedzielę 20 stycznia.

Tragiczna historia miłości świątynnej tancerki Nikiji i wojownika Solora to, obok słynnego „Jeziora łabędziego”, jedno z najwspanialszych dzieł baletu klasycznego w jego najdoskonalszej XIX-wiecznej formie.

Marius Petipa, który stworzył pierwszą wersję choreograficzną „Bajadery”, we wszystkich swoich baletach na piedestale stawiał kobietę – primabalerinę z jej tanecznym popisem. Tu widz otrzymuje popis podwójny, bo oprócz głównej bohaterki wspaniałą partię otrzymała jej rywalka – okrutna hinduska księżniczka Gamzatti, która rozkazuje zabić Nikiję, podsuwając jej kosz kwiatów z ukrytą w nim żmiją. „Bajadera” słynie z romantycznej sceny cieni w trzecim akcie, kiedy to kilkadziesiąt ubranych na biało i spowitych woalami tancerek schodzi z „nieba” na „ziemię”, wykonując wciąż i wciąż to samo baletowe pas – arabesque penchée. Ten zadziwiający romantyczny obraz na długo pozostaje w pamięci wraz z rozkołysaną romantyczną muzyką Ludwiga Minkusa. Teatr Bolszoj już po raz drugi transmituje to wspaniałe widowisko w cyklu „Bolshoi Ballet Live”.

Do późnej starości Petipa pozostał wiernym wielbicielem płci pięknej. Dla niego to kobieta była symbolem baletu. Dla mężczyzny Petipa pozostawiał drugorzędną rolę eleganckiego kawalera pięknej damy. Takie motto przyświecało całej jego estetyce, według której stworzył także i „Bajaderę”. To najlepszy przykład jednego z najważniejszych stylów estetycznych XIX wieku – eklektyzmu, który we Francji był nazywany stylem Napoleona III lub neobarokiem. Bo też czego nie ma w „Bajaderze”: melodramatyczny temat miłości dwojga łamiących przysięgę, klasyczny konflikt miłości i powinności, dramatyczny konflikt – rywalizacja biednej bajadery i bogatej córki radży, a nawet dyskusyjny dla cesarskiej sceny finał z pogrzebaniem władcy i całego dworu pod ruinami świątyni podczas zaślubin Gamzatti i Solora. Przy tym wszystkim w „Bajaderze” jest aż nadmiar solowych, zespołowych klasycznych i charakterystycznych tańców, zbiorowych przemarszów i wspaniałych żywych pantomimicznych epizodów, wśród których szczególną popularnością cieszy się scena zazdrości dwóch rywalek – Nikiji i Gamzatti. Orientalna sceneria sprzyjała stworzeniu bogatego widowiska i zaludnieniu sceny przez dziesiątki tancerzy i tancerek w fantazyjnych strojach. Jednak dech zapiera nie pstrokaty dwór maharadży, ale ciąg ubranych na biało tancerek, czyli Cieni w wizji śpiącego Solora.

Dla sceny w Moskwie klasyczny balet Petipy ponownie opracował choreograficznie w 2013 roku długoletni dyrektor baletu Teatru Bolszoj Jurij Grigorowicz, a w rolach głównych wystąpią: Olga Smirnowa jako Nikija, Olga Marczenkowa jako Gamzatti i Artiom Bieliakow jako Solor.

Terminy i miejsca pokazów

Rozpowszechnianiem transmisji z moskiewskiego Teatru Bolszoj na terenie Polski zajął się dystrybutor najwyższej jakości kontentu alternatywnego dla kin, w tym transmisji HD LIVE i retransmisji HD z najlepszych teatrów i sal koncertowych świata, będący jednym ze światowych pionierów w tym zakresie. Marka NAZYWOWKINACH.PL została ustanowiona przez firmę CIKANEK FILM, działającą obecnie w 17 krajach Europy Centralnej i Wschodniej, a powstałą w roku 2007, by kreować i rozwijać rodzący się właśnie fenomen transmisji do kin spektakli i koncertów. „The Metropolitan Opera: Live in HD”, „Bolshoi Ballet Live”, „National Theatre Live”, „Exhibition on Screen”, „Art Beats”, „Comédie-Française Live” czy „The Berliner Philharmoniker Live in Cinemas” to tylko niektóre z cykli dystrybuowanych przez CIKANEK FILM. Rocznie firma sprzedaje w samej tylko Polsce ponad 130.000 biletów.

Dodaj komentarz