paaJak co roku wybrałem najlepsze filmy, jakie w ciągu ostatnich 12 miesięcy udało mi się obejrzeć poza domem. Celowo napisałem „poza domem”, gdyż filmy oglądałem nie tylko w kinie, ale i np. w muzeach (np. projekty video, zapisy performance, filmy dokumentalne i krótkometrażowe), oraz w innych miejscach użyteczności publicznej. Postanowiłem przyznać Jacole 2017.
W sumie w 2016 r. obejrzałem 78 filmów z 41 krajów, omijając multipleksy (za wyjątkiem kilku filmów animowanych). Produkcje te podzieliłem na 33 kategorie + 1 kategorię specjalną, czyli najgorszy film, jaki widziałem w zeszłym roku.
Najwięcej nominacji, bo aż 6, otrzymał polski thriller „Konwój” w reżyserii Macieja Żaka. Z tych sześciu nominacji wykluły się jednak tylko dwie nagrody (Najlepszy Film Polski oraz Najlepsze Kino Akcji). Natomiast aż cztery nagrody zgarnęła wyprodukowana przez Disneya historia ugandyjskiej szachistki Phiony Mutesi „Królowa Katwe” (Najlepszy Film Biograficzny, Najlepszy Film Afrykański, Najlepszy Film dla Dzieci i Młodzieży oraz Najlepszy Aktor/Aktorka DrugoplanowaLyupita Nyong’o). O jedno trofeum mniej dostał najnowszy obraz Jima Jarmuscha pt. „Paterson” (Film Roku, Reżyser Roku i Najlepszy Film z Ameryki Północnej).
Na dole wpisu prezentuję przebojowy utwór „#1 Spice”, pochodzący właśnie ze ścieżki dźwiękowej do „Królowej Katwe”, zaś wykonywany przez hindusko-afrykański duet Young Cardamom (Zohran Kwame Mamdani) & H.A.B. (Hussein Abdul Bar).
A oto najważniejsze kategorie tegorocznych Jacoli (zwycięzcy są wyboldowani):

HORROR / THRILLER:

“Invasion of Alien Bikini” (“Eilleon Bikini”, Korea Południowa, reż. Oh Young Doo, 2011).
„Konwój” (Polska, reż. M. Żak, 2017)
„Lament” („Goksung”, Korea Południowa, reż. Na Hong Jin, 2016)
„Mój sąsiad zombie” („Yieutjib Jombi”, Korea Południowa, reż. Oh Young Doo, 2010)
„Niebieski słoń” („al-Fil al-Azraq”, Egipt, reż. M. Hamed, 2014)

FILM DLA DZIECI/MŁODZIEŻY:

„Coco” (USA, reż. L. Unkrich, 2017)
„Dzieciak rządzi” („The Boss Baby”, USA, reż. T. McGrath, 2017)
„Emotki. Film” („The Emoji Movie”, USA, reż. T. Leondis, 2017)
„Jest w porządku” („We Are Just Fine Like This”, Tunezja, reż. M. Barsaoui, 2016)
„Królowa Katwe” („The Queen of Katwe”, USA/Uganda, reż. M. Nair, 2016)

KRÓTKI METRAŻ:

“Ajuma” (“To Catch a Dream”, Kenia, reż. J. Chuchu, 2015)
„Aya idzię na plażę” („Aya Wal Bahr”, Maroko, reż. M. Touzani, 2015)
„Jak nauka wyszła z lasu” („Polska, reż. J.J. Antonisz, 1970)
„Jest w porządku” („We Are Just Fine Like This”, Tunezja, reż. M. Barsaoui, 2016)
„Piesio” („Puppy!”, USA, reż. G. Tartakovsky, 2017)

FILM DOKUMENTALNY:

“Gruba” (Polska, reż. M. Zmarz-Koczanowicz, 2017)
“Latający Afrykanin” (“The African Who Wanted To Fly”, Belgia / Francja / Gabon / Chiny, reż. S. Biffot, 2015)
„Matczyzna” („Bayang Ina Mo”, Filipiny/USA, reż. R.S. Diaz, 2017)
“Najbrzydszy samochód świata” (Polska, reż. G. Szczepaniak, 2017)
„Nie opuszczaj mnie” („Nim-Ah Geu Gangeool Geon-Neo-Ji Mao”, Korea Południowa, reż. Jin Mo Young, 2013)

FILM AZJATYCKI:

„Matczyzna” („Bayang Ina Mo”, Filipiny/USA, reż. R.S. Diaz, 2017)
“Po nitce do kłębka” (“Karera-ga Honki De Amu Toki-wa”, Japonia, reż. N. Ogigami, 2017)
“Podróżnicy i magowie” (“Travellers & Magicians, Bhutan, reż. Kh. Norbu, 2003)
„Toilet – Ek Prem Katha” (Indie, reż. Sh.N. Singh, 2017)
„W sieci” („Geumul”, Korea Południowa, reż. Kim Ki Duk, 2016)

FILM POLSKI:

„Ach śpij kochanie” (Polska, reż. K. Lang, 2017)
„Konwój” (Polska, reż. M. Żak, 2017)
“Najbrzydszy samochód świata” (Polska, reż. G. Szczepaniak, 2017)
„Sztuka kochania” (Polska, reż. M. Sadowska, 2017)
„Twój Vincent” (Polska/UK, reż. D. Kobiela i H. Welchman, 2017)

FILM EUROPEJSKI:

„Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie” („Perfetti Sconosciuti”, Włochy, reż. P. Genovese 2016)
„Jutro będziemy szczęśliwi” („Demain tout commence”, Francja, reż. H. Gélin, 2016)
„Kedi – sekretne życie kotów” („Kedi”, Turcja, reż. C. Torun, 2016)
„Konwój” (Polska, reż. M. Żak, 2017)
„Twój Vincent” (Polska/UK, reż. D. Kobiela i H. Welchman, 2017)

NAJLEPSZA MUZYKA W FILMIE:

Baaba Maal – „Wędrowiec Baaba Maal” („The Traveller”, Senegal / Mali / UK, reż. J.P. Moreira, 2016)
Bi Kidude – „Bi Kidude na celowniku” („I Shot Bi Kidude”, UK/Tanzania, reż. A. Jones, 2015)
Hesham Nazih – „Niebieski słoń” („al-Fil al-Azraq”, Egipt, reż. M. Hamed, 2014)
Tetsuo Oe – „Wilgotni kochankowie” („Koibitotachi wa Nureta”, Japonia, reż. T. Kumashiro, 1973)
Sachin-Jigar – „Simran” (Indie, reż. H. Mehta, 2017)

NAJLEPSZA ROLA DRUGOPLANOWA:

Moeko Ezawa – „Wilgotni kochankowie” („Koibitotachi wa Nureta”, Japonia, reż. T. Kumashiro, 1973)
Rizwan Manji – „Paterson” (USA, reż. J. Jarmusch, 2016)
Na Dow – „Szerokiej drogi” („Yi Lu Shun Feng”, Tajwan, reż. Chung Mong-Hong, 2016)
Lyupita Nyong’o – „Królowa Katwe” („The Queen of Katwe”, USA/Uganda, reż. M. Nair, 2016)
Łukasz Simlat – „Konwój” (Polska, reż. M. Żak, 2017)

NAJLEPSZY REŻYSER:

Agnieszka Holland – „Pokot” (Polska, 2017)
Jim Jarmusch – „Paterson” (USA, 2016)
Kim Ki Duk – W sieci” („Geumul”, Korea Południowa, 2016)
Mira Nair – „Królowa Katwe” („The Queen of Katwe”, USA/Uganda, reż. M. Nair, 2016)
Naoko Ogigami – “Po nitce do kłębka” (“Karera-ga Honki De Amu Toki-wa”, Japonia, 2017)

NAJLEPSZA AKTORKA:

Sarra Hanachi – „Ciało obce” („Corps Étranger”, Tunezja/Francja, reż. R. Amari, 2016)
Agnieszka Mandat – „Pokot” (Polska, reż. A. Holland, 2017)
Ajuma Nasenyana – “Ajuma” (“To Catch a Dream”, Kenia, reż. J. Chuchu, 2015)
Bhumi Pednekar – „Toilet – Ek Prem Katha” (Indie, reż. Sh.N. Singh, 2017)
Raouia – „Aya idzię na plażę” („Aya Wal Bahr”, Maroko, reż. M. Touzani, 2015)

NAJLEPSZY AKTOR:

Karim Abdel Aziz – „Niebieski słoń” („al-Fil al-Azraq”, Egipt, reż. M. Hamed, 2014)
Przemysław Bluszcz – „Konwój” (Polska, reż. M. Żak, 2017)
Adam Driver – „Paterson” (USA, reż. J. Jarmusch, 2016)
Ryoo Seung Bum – „W sieci” („Geumul”, Korea Południowa, reż. Kim Ki Duk, 2016)
Omar Sy – „Jutro będziemy szczęśliwi” („Demain tout commence”, Francja, reż. H. Gélin, 2016)

NAJLEPSZY FILM:

„Coco” (USA, reż. L. Unkrich, 2017)
„Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie” („Perfetti Sconosciuti”, Włochy, reż. P. Genovese 2016)
„Matczyzna” („Bayang Ina Mo”, Filipiny/USA, reż. R.S. Diaz, 2017)
„Paterson” (USA, reż. J. Jarmusch, 2016)
“Podróżnicy i magowie” (“Travellers & Magicians, Bhutan, reż. Kh. Norbu, 2003)

—————————————

NAJGORSZY FILM JAKI WIDZIAŁEM W KINIE W 2017 roku:

„21 x Nowy Jork” (Polska, reż. P. Stasik, 2016)
„Always Sanchome-no Yuhi ‘64” (Japonia, reż. T. Yamazaki, 2012)
„Cicha noc” (Polska, reż. P. Domalewski, 2017)
„Kambodżańska wiosna” („Cambodian Spring”, Kambodża/UK/Irlandia, reż. Ch. Kelly, 2017)
„Królewski krawiec” („Sanguiwon”, Korea Południowa, reż. Lee Won Suk, 2014)

Dodaj komentarz