Jak co roku wybrałem najlepsze filmy, jakie w ciągu ostatnich 12 miesięcy udało mi się obejrzeć poza domem. Przez trwającą pandemię wziąłem pod uwagę także te produkcje, które były pokazywane na specjalnie utworzonych festiwalowych platformach streamingowych oraz na stronie Mojeekino.pl.

W sumie w ten sposób w 2019 r. obejrzałem 114 filmów z 51 krajów. Produkcje te podzieliłem na 40 kategorii + 3 kategorie specjalne: najgorszy film 2020 r., najlepsze wydarzenie pozafilmowe 2020 r. oraz najlepsza impreza cykliczna 2020 r.

Absolutnym zwycięzcą zeszłego roku został francuski film „Nędznicy”, w reżyserii Ladja Ly, przedstawiający brutalność policji w podmiejskich rejonach Paryża. Na sześć otrzymanych nominacji film ten nie wygrał tylko w kategorii Najlepszy Film o Tematyce Kryminalnej. Pozostałe 5 nominacji (Najlepszy Dramat, Najlepszy Film Europejski, Najlepsze Kino Akcji, Najlepszy Reżyser oraz Najlepszy Film) zamieniło się w przypadku „Nędzników” w 5 nagród. Więcej nominacji, bo aż 10 (!) dostał polski „Proceder” Michała Węgrzyna, czyli autentyczna opowieść o raperze z warszawskiego Grochowa, Tomaszu Chadzie. Cóż z tego, skoro produkcja ta zgarnęła jedynie 2 statuetki (Najlepszy Film Biograficzny i Najlepszy Film Polski). Ogólnie wyszydzany na świecie musical „Koty” (mi się podobał!) także triumfował w dwóch kategoriach, ale nominacji miał o połowę mniej.

Najlepszym aktorem ponownie wybrałem Jacka Braciaka. Po triumfie w 2018 r. za genialną rolę w „Klerze” tym razem aktor, mieszkający na co dzień na stołecznej Saskiej Kępie, bardzo udanie wcielił się w rolę owładniętego pragnieniem odniesienia sukcesu trenera tenisa w filmie Łukasza Gregorka „Córka trenera”. Nagrodę za najlepszą muzykę zgarnęła za to ferajna z Molesty Ewenement („Skandal. Ewenement Molesty”), i to ich przebój zatytułowany „Wolę się nastukać” zamieszczam na dole wpisu.

A oto najważniejsze kategorie tegorocznych Jacoli (zwycięzcy są wyboldowani):

FILM O TEMATYCE SPORTOWEJ:

„Córka trenera” (Polska, reż. Ł. Grzegorek, 2018)
„Narciarze” (Polska, reż. N. Brzozowska, 1958)
„Po złoto” (Polska, reż. K. Szczepanik, 2020)
„Poza ringiem” („Ringside”, USA, reż. A. Hörmann, 2019)
„Wiosna narciarzy” (Polska, reż. A. Krzeptowski, 1934)

FILM WOJENNY:

„Dzień podchorążego w obozie” (Polska, reż. W. Olszowski, 1939)
„Koncert marzeń” („Copper Notes of a Dream”, Kanada / Syria, reż. R. Farahmand, 2019)
„S21. Maszyna śmierci Czerwonych Khmerów” („S21, La Machine de Mort Khmère Rouge”, Kambodża / Francja / Belgia / Kanada / Australia / Szwajcaria / Czechy / Finlandia, reż. R. Panh, 2003)
„Ostatni w Aleppo” („Akhar ar-Ridjal fi Halab”, Syria, Dania, reż. F. Fayyad, 2017)
„Rasta” (Wybrzeże Kości Słoniowej / Francja / Belgia, reż. S. Benchikh, 2019)

PRZYRODNICZNY / O EKOLOGII:

„Acasa, mój dom” („Acasă”, Rumunia / Niemcy / Finlandia, reż. R. Ciorniciuc, 2020)
„Binti” (Belgia / Holandia, reż. F. Migom, 2019)
„Cosmoto” (Wielka Brytania / Zambia, reż. R. Mellor, 2020)
„Kiedy zabraknie ryb” („Stolen Fish”, Wielka Brytania / Polska / Hiszpania, reż. G. Juszczak, 2020)
„SunGanges” („SuryaGanga”, Indie / USA, reż. V. Bindana, 2019)

BIOGRAFICZNY:

„Ella Fitzgerald: Just One of Those Things” (USA, reż. L. Woodhead, 2019)
„Heda” (Polska, reż. K. Witkowski, 2020)
„Po złoto” (Polska, reż. K. Szczepanik, 2020)
„Proceder” (Polska, reż. M. Węgrzyn, 2019)
„Tylko sprawiedliwość” („Just Mercy”, USA, reż. D. Cretton, 2019)

FILM O TEMATYCE KRYMINALNEJ:

„25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy” (Polska, reż. J. Holoubek, 2020)
„Nędznicy” („Les Misérables”, Francja, reż. L. Ly, 2019)
„Proceder” (Polska, reż. M. Węgrzyn, 2019)
„Smak naszej ziemi” („A Taste of Our Land”, Ruanda / Uganda, reż. Y. Amuli, 2020)
„Zaginiona dziewczyna” („Yokogao”, Japonia, reż. K. Fukada, 2019)

FILM AZJATYCKI:

„Mewa” („Galmaegi”, Korea Południowa, reż. Kim Mi-Jo, 2020)
„SunGanges” („SuryaGanga”, Indie / USA, reż. V. Bindana, 2019)
„Petenci” („Shangfang”, Chiny, reż. Zhao Liang, 2009)
„Zaginiona dziewczyna” („Yokogao”, Japonia, reż. K. Fukada, 2019)
„Zło nie istnieje” („Sheytan Vojud Nadarad”, Iran / Niemcy / Czechy, reż. A. Molookpour, 2020)

FILM EUROPEJSKI:

„Grubaski na start” („Fat Front”, Dania / Norwegia / Szwecja, reż. L. Detlefson & L. Kjeldsen, 2019)
„Kto szuka złotego dna” („Kdo hledá zlaté dno”, Czechosłowacja, reż. J. Menzel, 1974)
„Kraina miodu” („Medena Zemja”, Macedonia, reż. T. Kotevska & L. Stefanov, 2019)
„Nędznicy” („Les Misérables”, Francja, reż. L. Ly, 2019)
„Proceder” (Polska, reż. M. Węgrzyn, 2019)

KRÓTKI METRAŻ:

„Dobranoc” („Da Yie”, Ghana, reż. A. Nti, 2019)
„Hair Love” (USA, reż. M.A. Cherry, 2019)
„Przyjęcie henny” („Hanat Ward”, Egipt, reż. M. Mostafa, 2020)
„Rockabye” („Ibihozo”, Ruanda, reż. Mutiganda wa Nkunda, 2020)
„Twoje dziecko” („Timoun Aw”, Gwadelupa / Francja, reż. N. Foix, 2020)

KOMEDIA:

„Arab Blues” („Un divan à Tunis”, Tunezja / Francja, reż. M. Labidi, 2019)
„Hors Piste” (Francja, reż. O. Malet, L. Cavalier, L. Brunel & C. Jalabert, 2019)
„Kto szuka złotego dna” („Kdo hledá zlaté dno”, Czechosłowacja, reż. J. Menzel, 1974)
„(Nie)Znajomi” (Polska, reż. T. Śliwa, 2019)
„Tam gdzieś musi być niebo” („It Must Be Heaven”, Francja / Palestyna / Katar / Turcja / Niemcy / Kanada, reż. E. Suleiman, 2019)

MUZYCZNY:

„Ella Fitzgerald: Just One of Those Things” (USA, reż. L. Woodhead, 2019)
„Koty” (USA, „Cats”, reż. T. Hooper, 2019)
„Nowy Orlean – miasto muzyki” („Up From the Streets: New Orleans The City of Music”, USA, reż. M. Murphy, 2019)
„Proceder” (Polska, reż. M. Węgrzyn, 2019)
„Skandal. Ewenement Molesty” (Polska, reż. B. Paduch, 2020)

DOKUMENTALNY:

„Kraina miodu” („Medena Zemja”, Macedonia, reż. T. Kotevska & L. Stefanov, 2019)
„Knife Skills” (USA, reż. Th. Lennon, 2017)
„Nowy Orlean – miasto muzyki” („Up From the Streets: New Orleans The City of Music”, USA, reż. M. Murphy, 2019)
„Poza ringiem” („Ringside”, USA, reż. A. Hörmann, 2019)
„Skandal. Ewenement Molesty” (Polska, reż. B. Paduch, 2020)

DRAMAT:

„Mewa” („Galmaegi”, Korea Południowa, reż. Kim Mi-Jo, 2020)
„Nędznicy” („Les Misérables”, Francja, reż. L. Ly, 2019)
„Tylko sprawiedliwość” („Just Mercy”, USA, reż. D. Cretton, 2019)
„Zaginiona dziewczyna” („Yokogao”, Japonia, reż. K. Fukada, 2019)
„Zło nie istnieje” („Sheytan Vojud Nadarad”, Iran / Niemcy / Czechy, reż. A. Molookpour, 2020)

ANIMOWANY:

„Hair Love” (USA, reż. M.A. Cherry, 2019)
„Hors Piste” (Francja, reż. O. Malet, L. Cavalier, L. Brunel & C. Jalabert, 2019)
„Kitbull” (USA, reż. R. Sullivan, 2019)
„Ołowiane żołnierzyki” (Polska, reż. M. Emmer & J. Maliniak, 1938)
„Sister” (USA, reż. S. Song, 2018)

DLA DZIECI i MŁODZIEŻY:

„Binti” (Belgia / Holandia, reż. F. Migom, 2019)
„Dobranoc” („Da Yie”, Ghana, reż. A. Nti, 2019)
„Hair Love” (USA, reż. M.A. Cherry, 2019)
„Kitbull” (USA, reż. R. Sullivan, 2019)
„Za wcześnie” („Premature”, USA, reż. R.E. Green, 2019)

FILM POLSKI:

„Córka trenera” (reż. Ł. Grzegorek, 2018)
„25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy” (Polska, reż. J. Holoubek, 2020)
„(Nie)Znajomi” (Polska, reż. T. Śliwa, 2019)
„Proceder” (reż. M. Węgrzyn, 2019)
„Skandal. Ewenement Molesty” (Polska, reż. B. Paduch, 2020)

FILM AFRYKAŃSKI:

„Dobranoc” („Da Yie”, Ghana, reż. A. Nti, 2019)
„Maria Panna Nilu” („Notre-Dame du Nil”, Ruanda / Francja / Belgia, reż. A. Rahimi, 2019)
„Przeklęci” („The Coursed Ones”, Ghana / Wielka Brytania, reż. N. Obiri-Yeboah, 2005)
„Przyjęcie henny” („Hanat Ward”, Egipt, reż. M. Mostafa, 2020)
„Smak naszej ziemi” („A Taste of Our Land”, Ruanda / Uganda, reż. Y. Amuli, 2020)

ROLA DRUGOPLANOWA:

Baloji – „Binti” (Belgia / Holandia, reż. F. Migom, 2019)
Agata Kulesza – „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy” (Polska, reż. J. Holoubek, 2020)
Filomena Manuel – „Klimatyzacja” („Ar Condicionado”, Angola, reż. Fradique, 2020)
Anna Matysiak – „Proceder” (Polska, reż. M. Węgrzyn, 2019)
Łukasz Simlat – „(Nie)Znajomi” (Polska, reż. T. Śliwa, 2019)

SOUNDTRACK:

Molesta Ewenement – „Skandal. Ewenement Molesty” (Polska, reż. B. Paduch, 2020)
RX & Chada – „Proceder” (Polska, reż. M. Węgrzyn, 2019)
Samba Seck & Amadou Mbaye – „Jestem z Doumga” (Polska / Senegal, reż. R. Frymus, 2019)
ST Gambian Dream – „Kiedy zabraknie ryb” („Stolen Fish”, Wielka Brytania / Polska / Hiszpania, reż. G. Juszczak, 2020)
Andre Lloyd Weber – „Koty” (USA, „Cats”, reż. T. Hooper, 2019)

NAJLEPSZA AKTORKA:

Bebel Tshiani Baloji – „Binti” (Belgia / Holandia, reż. F. Migom, 2019)
Golshifteh Farahani – „Arab Blues” („Un divan à Tunis”, Tunezja / Francja, reż. M. Labidi, 2019)
Francesca Hayword – „Koty” (USA, „Cats”, reż. T. Hooper, 2019)
Zora Howard – „Za wcześnie” („Premature”, USA, reż. R.E. Green, 2019)
Clementine Mosimane – „Poppie Nongena” (RPA, reż. Ch. Olwagen, 2020)

NAJLEPSZY AKTOR:

Jacek Braciak – „Córka trenera” (Polska, reż. Ł. Grzegorek, 2018)
Goua Robert Grovogui – „Dobranoc” („Da Yie”, Ghana, reż. A. Nti, 2019)
Piotr Trojan – „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy” (Polska, reż. J. Holoubek, 2020)
Michael Wawuyo Sr. – „Smak naszej ziemi” („A Taste of Our Land”, Ruanda / Uganda, reż. Y. Amuli, 2020)
Piotr Witkowski – „Proceder” (Polska, reż. M. Węgrzyn, 2019)

NAJLEPSZY REŻYSER:

Yuhi Amuli – „Smak naszej ziemi” („A Taste of Our Land”, Ruanda / Uganda, 2020)
Rashaad Ernesto Green – „Za wcześnie” („Premature”, USA, 2019)
Ladj Ly – „Nędznicy” („Les Misérables”, Francja, 2019)
Jiří Menzel – „Kto szuka złotego dna” („Kdo hledá zlaté dno”, Czechosłowacja, 1974)
Paulina Zając – „Oni nie znają naszej sztuki” (Polska / Kenia, 2019)

NAJLEPSZY FILM:

„25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy” (Polska, reż. J. Holoubek, 2020)
„Kitbull” (USA, reż. R. Sullivan, 2019)
„Nędznicy” („Les Misérables”, Francja, reż. L. Ly, 2019)
„Proceder” (Polska, reż. M. Węgrzyn, 2019)
„Smak naszej ziemi” („A Taste of Our Land”, Ruanda / Uganda, reż. Y. Amuli, 2020)

Oprócz tego:

NAJLEPSZE WYDARZENIE POZAFILMOWE:

Baranovski – koncert sylwestrowy online w Klubie Palladium
„Bemowskie kolędowanie – Mietek Szcześniak” – koncert Mietka Szcześniaka w Kościele Matki Bożej Królowej Aniołów w Warszawie
„Krzysztof Wellman: Najlepsze sceny romantyczne, miłosne i erotyczne w fotosach” – wystawa w siedzibie Związku Polskich Artystów Fotografików w Warszawie
„Natalia Przybysz w Hali Koszyki” – koncert online
„Wirtualna scena Jana Młynarskiego” w Muzeum Warszawy

NAJLEPSZA IMPREZA CYKLICZNA:

Bemowskie Kolędowanie
Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity
Festiwal Filmów Afrykańskich AfryKamera
Międzynarodowy Festiwal Filmowy Watch Docs
Warsaw Korean Film Festival

NAJGORSZY FILM:

„Doktor Dolittle” („Dr. Dolittle”, USA, reż. S. Gaghan, 2020)
„Mental” („Seishinbyo”, Japonia, reż. K. Soda, 2008)
„Misiek i chiński skarb” („Norm of the North: King Sized Adventure”, USA, reż. R. Finn & T. Matlby, 2019)
„Psy 3. W imię zasad” (Polska, reż. W. Pasikowski, 2020)
„Sprawiedliwość” („Justiça”, Brazylia, reż. M. Ramos, 2004)

Dodaj komentarz