Pierwsza edycja International Art Fair Warsaw 2016 dobiegła końca.
Trzy rzeźby Igora Mitoraja sprzedano w sumie za niemal 3,5 mln złotych.

Międzynarodowe targi sztuki XX i XXI wieku International Art Fair Warsaw 2016 dobiegły końca. Między 7 a 10 kwietnia na stadionie PGE Narodowym w Warszawie kilkudziesięciu wystawców zaprezentowało prace artystów z różnych stron świata. Zarówno ekspozycja, jak i wydarzenia towarzyszące cieszyły się dużym zainteresowaniem, na targach tłumnie pojawili się goście z Polski i z zagranicy. Nowych właścicieli znalazły 3 rzeźby Igora Mitoraja. Galeria Contini Art UK z Wielkiej Brytanii sprzedała je za łączną kwotę 650 000 funtów brytyjskich.

Rzeźby trafiły w ręce 3 polskich kolekcjonerów. Jesteśmy pod wrażeniem tego, co udało się osiągnąć w trakcie pierwszej edycji targów – mówi Diego Giolitti z Contini Art UK. – Jestem przekonany, że Igor Mitoraj byłby z tego dumny.

W trakcie targów prace artystów z powodzeniem sprzedawali również inni wystawcy. Galeria 101 projekt sprzedała między innymi wycenioną na 19 000 złotych rzeźbę Krzysztofa Ostrzeszewicza „Judyta”. Uważamy targi za bardzo udane, wydarzenie miało świetną frekwencję, powierzchnia wystawiennicza była bardzo dobrze przygotowana – mówi Barbara Elżanowska – Rutherford, właścicielka galerii. Cieszymy się, że przyjechało wielu wystawców z zagranicy – to umożliwiło nam nawiązanie ciekawych kontaktów.

Za 20 000 złotych wystawca Art info sprzedał pracę po raz pierwszy wystawianego w Polsce Roberta Schaberla „Dance with copper”. Targi wyróżniał wysoki profesjonalizm organizacyjny. To daje podstawy do planowania IAFwarsaw, jako cyklicznej imprezy na rynku. – mówi Rafał Kamecki, założyciel Artinfo.pl. Artinfo prezentowało również prace z nurtu street art, sprzedano między innymi pracę „L-2”, którą kupił kolekcjoner z Dublina. Autorzy pracy – Monstfur podkreślali, że targi IAFwarsaw stworzyły nową jakość na polskim rynku,  artyści nawiązali dużo kontaktów artystycznych i biznesowych i liczą na to, że z roku na rok będzie przybywać kupujących.

Takie targi jak IAFwarsaw 2016 są ogromnie potrzebne – powiedziała Ludovika Rossi Purini z Alludo Room Gallery. – Nawiązaliśmy bardzo ciekawe kontakty z kolekcjonerami z całego świata, co na pewno zaprocentuje w najbliższych tygodniach i miesiącach.

– Najbardziej cieszy nas fakt, że w ciągu czterech dni targów udało nam się zainteresować sztuką XX i XXI wieku ponad 4 tysiące osób, które nas odwiedziły. Wśród zwiedzających nie zabrakło także kolekcjonerów, którzy zdecydowali się na zakup prezentowanych dzieł. Jest to dla nas sygnał, że międzynarodowe targi sztuki w Polsce są potrzebne i warte tego, aby je rozwijać – mówi Beata Roszkowska, pomysłodawczyni i dyrektor IAFwarsaw 2016.

 – Ideą tworzonych przez nas targów była interdyscyplinarność i okazało się, że właśnie łączenie sztuk wizualnych, w tym fotografii i rzeźby z designem było dobrym posunięciem – podsumowuje Małgorzata Miśkowiec, kurator wystawy. – Jesteśmy ogromnie zadowoleni, że udało się to osiągnąć przy zachowaniu spójnej linii artystycznej. Wiemy zarówno od wystawców, jak i odwiedzających nas gości, że dobrze czuli się w przestrzeni, którą stworzyliśmy i docenili przyjazną atmosferę tego miejsca – dodaje Małgorzata Miśkowiec.

Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się także wydarzenia towarzyszące. Dyskusje
o sztuce, historii kolekcjonerstwa, współczesnym designie, sztuce streetartu i wideo artu oraz pokaz filmu przyciągnęły wielu słuchaczy i widzów.

Partnerem strategicznym IAFwarsaw 2016 był Photo Culture. IAFwarsaw wspierały także instytucje kultury, w tym między innymi: BWA Tarnów, Galeria Sztuki im. J. Tarasina z Kalisza i Atlas Sztuki z Łodzi, Instytut Polski w Szkokholmie, Trafostacja Sztuki w Szczecinie, Kino Muranów z Warszawy, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Instytut Słowacki. Partnerem targów było Audi.

***

Beata Roszkowska – pomysłodawczyni i dyrektor International Art Fair Warsaw. Entuzjastka, kolekcjonerka i propagatorka sztuki. Od 2010 roku prowadzi galerię sztuki Le Marchand. Organizowała wystawy i brała udział w organizowanych w Warszawie targach sztuki. Poza działalnością wystawienniczą zajmuje się koneserstwem i badaniem sztuki XX wieku. Przez kilka lat koordynowała projekty marketingowe  w Narodowym Banku Polskim, między innymi Dni Otwarte NBP i uroczyste inauguracje emisji monet okolicznościowych. Odpowiadała również za działania marketingowe związane z promocją projektów edukacyjnych NBP. Ukończyła magisterskie studia pedagogiczne ze specjalnością andragogika na Uniwersytecie Warszawski. Obecnie w Instytucje Historii Sztuki na Wydziale Historycznym UW przygotowuje badawczą pracę magisterską na temat  działalności pedagogicznej malarza wywodzącego się z nurtu kapistów – Tadeusza Dominika.

Małgorzata Miśkowiec – kuratorka przestrzeni sztuk wizualnych International Art Fair Warsaw 2016. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (historia sztuki), Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (kulturoznawstwo międzynarodowe). W latach 2011/2012 specjalistka do spraw realizacji międzynarodowego projektu „Sztuka współczesna narodów dawnej monarchii Austro – Węgierskiej” w Galerii BWA SOKÓŁ w Nowym Sączu. Współpracowała z najwybitniejszymi polskimi i zagranicznymi artystami. Koordynowała wiele wystaw, m.in.: „Utracone historie”, kurator Barnabas Bencsik, 2011; „Void” kuratorka Anda Rottenberg, 2012; „Galicia Mon Amour. Szaleństwo, fantazja i fantazmat” kuratorka Danna Heller, 2012; wystawa prac Michaela Riedla, kuratorka Goschka Gawlik, 2013; „Co pozostaje”, kuratorka Magdalena Ujma, 2013; „Z ciemności”, kurator Grzegorz Sztwiertnia, 2013.

Targi Sztuki. 07.04.2016 Warszawa, Stadion Narodowy IAF panel Targi Sztuki. 07.04.2016 Warszawa, Stadion Narodowy

Dodaj komentarz