Całkiem niedawno, 10-ego maja, swoje 65. urodziny obchodził Lowell Fillmore Dunbar, znany lepiej jako Sly Dunbar. Dunbar wraz z młodszym o półtora roku Robbie Shakespearem stworzył najpopularniejszą obecnie jamajską sekcję rytmiczną – zespół Sly & Robbie.
Gdyby obu panów porównać do postaci ze Smerfów, to musieliby być Pracusiami – Sly & Robbie pomogli w powstaniu ponad 200 000 (słownie: dwustu tysięcy) nagrań muzycznych!
Początki znajomości Dunbara i Shakespeare’a sięgają 1972 r. Sly występował wtedy z grupą Skin Flesh & Bones, Robbie grał na gitarze w The Hippy Boys. Panowie postanowili występować razem. 3 lata później światło dzienne ujrzała pierwsza płyta wyprodukowana przez duet Sly & Robbie. Był to krążek „Follow My Mind” nagrany przez Jimmy’ego Cliffa. Niespełna rok potem półki sklepów muzycznych wzbogaciły się o debiutanckie albumy grupy The Mighty Diamonds („Right Time”) oraz tria Culture („Two Sevens Clash”). Oba krążki wyprodukowali Sly & Robbie i oba te wydawnictwa okazały się wielkimi sukcesami komercyjnymi. W tytułowym nagraniu z płyty The Mighty Diamonds Dunbar zagrał na perkusji w taki sposób, że wszyscy myśleli, że jest to efekt elektroniki, tymczasem jego „double tap” wydobywał się jedynie z wnętrza bębna.
Duet Sly & Robbie wielokrotnie zmieniał oblicze muzyki reggae, wprowadzając nowe dźwięki (czy raczej riddimy), jak choćby „Rub A Dub”. Na początku lat 80. XX w. muzycy z Kingston postanowili poszerzyć swoje produkcje o elektronikę. Nawiązali współpracę ze znanym biznesmenem, wydawcą i propagatorem muzyki jamajskiej, synem kostarykańskiej Żydówki, Chrisem Blackwellem, w efekcie której uczestniczyli w powstawaniu płyt wielu artystów, i to nie tylko spod znaku reggae.
Na wydanym w 1987 r. albumie „Rhythm Killers” („Zabójcy rytmu”) Sly & Robbie jako jedni z pierwszych zamieścili utwory w stylu ragamuffin (późniejszy dancehall).
Kolejny riddim (czyli schemat rytmiczny składający się z linii basu lub łączący ją z rytmem perkusji) autorstwa Dunbara i Shakerspeara, który osiągnął niebywały sukces powstał na początku lat 90., nazywał się „Bam Bam”, a najbardziej znanym utworem, w którym go wykorzystano było nagranie „Murder She Wrote” duetu Chaka Demus & Pliers. Przy powstawaniu „Bam Bambu” Sly Dunbar posiłkował się grą na tabli.
W 1998 r. Sly & Dunbar zaadaptowali dla potrzeb grupy Simply Red przebój Gregory’ego Isaacsa zatytułowany „Night Nurse”, i choć cała płyta „Blue” formacji Micka Hucknalla nie znalazła uznania w oczach krytyków to zarówno pierwszy singiel (wspomniany „Night Nurse”), jak i czwarty utwór wydany singlowo („Ghetto Girl” z repertuaru Dennisa Browna, również produkcja S&R) odniosły sukces.
Z kolei nagrana w 1999 r. kolejna płyta własna Sly & Robbie pt. „Friends” została uhonorowana Grammy Awards w kategorii Najlepszy Album Reggae.
Nowy wiek nie zahamował producenckiego zapału Dunbara i Shakespeara. To oni wyprodukowali m.in. wielki przebój „Hey Baby” formacji No Doubt oraz całą płytę Suggsa „The Lone Ranger”, która doszła do 4. miejsca na brytyjskiej liście przebojów. To oni uczestniczyli w nagraniach albumów tak znanych artystów, jak Mick Jagger, Sting, Tricky, Paul McCartney, Britney Spears czy Carlos Santana.
Jedna z ostatnich płyt Sly’a & Robbiego („Reggae Connection”) także była blisko zdobycia Grammy, jednak ostatecznie najlepszym albumem reggae roku 2014 wybrano koncertową płytę Ziggy’ego Marleya.
Oprócz nagrywania własnych płyt, produkcji płyt innym artystom oraz udzielania się w studiach nagraniowych duet Sly & Robbie sporo koncertuje występując niemal na całym świecie. W 2015 r. Dunbar i Shakespeare wystąpili w ramach Warsaw Summer Jazz Days wraz z norweskim trębaczem jazzowym Nilsem Petterem Molværem w stołecznej Soho Factory, i miejmy nadzieję, że nie była to jedyna wizyta najpopularniejszej jamajskiej sekcji rytmicznej w naszym kraju.
Jako ilustrację dzisiejszego wpisu wybrałem utwór „Downpressor Man” śpiewany przez… Sinéad O’Connor. To nagranie pochodzące z płyty „Throw Down Your Arms” z 2005 r. wyprodukowanej rzecz jasna przez duet Sly & Robbie. Sam utwór „Downpressor Man” był wielokrotnie wykonywany przez Petera Tosha i zespół The Wailers, ale nie jest to oryginalne jamajskie nagranie, tylko klasyk afroamerykańskiej muzyki spirituals znany pod tytułem „Sinnerman”, a rozpropagowany m.in. przez Ninę Simone.
Sly & Robbie
Skład: Lowell Fillmore „Sly” Dunbar (ur. 10.05.1952 r. – Kingston, Jamajka), Robert „Robbie” Shakespeare (ur. 27.09.1953 r. – Kingston, Jamajka).
Wybrane płyty własne: „Rhythm Killers” (1987), Friends (1998), „Rhythm Doubles” (2006), „Reggae Connection” z The Jam Masters (2013), „Dubrising” (2014).
Ważniejsze własne utwory: „Boops (Here to Go)” (1987), „Fire” (1987), „Night Nurse” (1998), „Walk Out” z Elephant Manem (2006), „Freedom Ring” (2014)
Strona na FB: www.facebook.com/slyandrobbieofficial