meiw4W miniony piątek, siedemnastego marca, 55. urodziny obchodził twórca i największy gwiazdor muzyki zoblazo Frédéric Desiré Ehui, znany powszechnie jako Meiway.
Meiway przyszedł na świat w ówczesnej stolicy Wybrzeża Kości Słoniowej, Abidżanie, i należy grupy etnicznej Nzema, zwanej też czasami Appolo, tej samej, z której wywodził się pierwszy prezydent Ghany Kwame Nkrumah. Choć rodzice małego Frédérika nie byli profesjonalnymi artystami, to jednak muzyka była obecna wokoło – ojciec amatorsko grywał na akordeonie, zaś matka śpiewała w chórze kościelnym. Naturalnym więc był fakt, że śpiew i muzyka odgrywały ważną rolę w życiu późniejszego króla zoblazo.
Pierwszym sukcesem w życiu Meiwaya było zdobycie II nagrody w konkursie talentów muzycznych transmitowanym przez państwową telewizję RTI. Wraz z przyjacielem Kopą i kilkoma innymi osobami tworzył wtedy zespół Pace. Niestety, spory na tle finansowym spowodowały rozpad zespołu. To, co nie udało się Meiwayowi z Pace, powiodło się z następną grupą – Les Génitaux et le Lynx. To właśnie ten skład zdobył I miejsce w wyżej wspominanym konkursie Podium. Meiway zaczął być rozpoznawalny w całym Wybrzeżu Kości Słoniowej. Dawał sporo koncertów, przemierzał kraj wzdłuż i wszerz zapoznając fanów z nowym stylem muzycznym zoblazo, będącym połączeniem tradycyjnej muzyki zachodnioafrykańskiej ze współczesnymi rytmami dyskotekowymi.
W 1985 r. Meiway opuścił ojczyznę. Udał się do Francji, i to właśnie tam, w Paryżu, nawiązał współpracę z Bambą Yangiem, której efektem było wydanie pierwszej płyty z muzyką zoblazo „Ayibebou” (1989). Co ciekawe, jednym z muzyków studyjnych, którzy nagrywali ów album był niejaki Kimo, pianista grupy Les Génitaux et le Lynx mieszkający już wówczas we Francji. Pojawienie się płyty nie było łatwą sprawą, brakowało funduszy, a sam Meiway jako pracownik stacji benzynowej zarabiał niewiele. Udało się jednak załatwić kredyt i dzięki temu „Ayibebou” ujrzała światło dzienne. Zarówno tytułowe nagranie (prezentuję je na spodzie wpisu), jak i cały album okazały się strzałem w dziesiątkę. Nikt wcześniej nie połączył tak udanie rytmów europejskich z tradycyjną muzyką iworyjską i kulturą ludów Akan. Zoblazo spodobało się przede wszystkim mieszkańcom francuskojęzycznej Afryki Zachodniej oraz afrykańskim imigrantom we Francji. Meiway został wybrany najlepszym wokalistą Wybrzeża Kości Słoniowej 1990 r.
Kolejne płyty były jak gdyby kontynuacją tej pierwszej. I tak, jak „Ayibebou” miała podtytuł „100% Zoblazo”, tak następne procentowo zawierały już większe ilości nowego stylu muzycznego. Przykładowo: „200% Zoblazo” (1991), „Jamais 203 (300% Zoblazo)” (1993), „Appolo 95 (400% Zoblazo)” (1995), i tak do dwunastego z kolei krążka „M20 (1000% Zoblazo)”, wydanego w 2009 r. Ostatnie dwie płyty („Professour (M23)” z 2012 r. oraz zeszłoroczna „Illmitic”) były już bezprocentowe, przynajmniej jeśli chodzi o tytuł. Po drodze od 100 do 1000 procentów Meiwaya spotkała cała masa zaszczytów i wyróżnień. Z ważniejszych można wymienić: African Music Award 1991 w kategorii Najlepszy Wykonawca Afrokaraibski, Kora Award (najważniejsza afrykańska nagroda muzyczna) 1996 w kat. Najlepszy Artysta Afryki Zachodniej, Narodowa Nagroda w Dziedzinie Kultury i Sztuki Republiki Wybrzeża Kości Słoniowej (1997), burkińska Nagroda Kundé’ego za „Integrację Afrykańczyków” (2003) oraz tytuł Iworyjskiego Artysty Roku 2006 przyznany przez Światową Diasporę Iworyjczyków.
Do tej pory Meiway nie odwiedził jeszcze Polski. Piosenkarz z Abidżanu nie jest u nas znany, bo poza audycjami Mamadou Dioufa i Sebastiana Korsaka żadna stacja muzyczna nie puszcza zoblazo. Jedyna nadzieja w Marii Pomianowskiej i jej współpracownikach organizujących coroczny Festiwal Skrzyżowanie Kultur. Może dzięki nim słowo Meiway przestanie kojarzyć się przeciętnemu Kowalskiemu z nazwą linii lotniczych.

Meiway
Prawdziwe nazwisko: Frédéric Desiré Ehui
Ur. 17.03.1962 r. – Abidżan, Wybrzeże Kości Słoniowej.
Wydane płyty: „Ayibebou” (1989), „Appolo 95 (400% Zoblazo)” (1995), „Eternel (700% Zoblazo)” (2001), „Golgotha (800% Zoblazo)” (2004), „M20 (1000% Zoblazo)” (2009).
Ważniejsze utwory: „Ayibebou” (1989). „200% Zoblazo” (1991), „Jamais 203” (1993), „Miss Lolo” (2001), „Golgotha” (2004).
Strona internetowa: www.meiway.ci

Dodaj komentarz