ehs2Imię Ehsaan w językach hindi i urdu oznacza dosłownie „umiłowany (przez Boga)”. Nie wiem, jak się ma rzecz z Bogiem, natomiast jeśli chodzi o muzykę to z pewnością Ehsaan Noorani jest w Indiach umiłowanym kompozytorem i gitarzystą, wszak to 1/3 formacji Shankar-Ehsaan-Loy (w skrócie SEL, pozostali artyści to wokalista i kompozytor Shankar Mahadevan oraz pochodzący z Goa mistrz klawiszów Loy Mendonsa). Shankar-Ehsaan-Loy to idealny przykład na możliwości wspólnego działania ludzi trzech religii, wszak Mahadevan pochodzi z rodziny hinduistycznej, Noorani muzułmańskiej, zaś religią dominującą w Goa jest katolicyzm.
Ehsaan Noorani urodził się w Bombaju, stolicy kinematografii północnych Indii, jednak pierwszą miłością małego Ehsaana było nie kino, lecz… gitara. Tajniki gry na tym instrumencie zdradzał mu goański wirtuoz Bismarck Rodriguez. Młody Bombajczyk tak bardzo zamierzał poświęcić się gitarze, że przez pewien czas studiował nawet w kalifornijskiej szkole Guitar Institute of Technology (obecnie Music Institute) w Hollywood. No tak, Hollywood – Bollywood, od filmu uciec niepodobna! Toteż, mimo iż Noorani słuchał w tamtym czasie takich zespołów jak Led Zeppelin, Pink Floyd, Deep Purple czy Wishbone Ash, i tak wylądował w bollywoodzkim grajdołku. Lądował jednak pięknym telemarkiem, i to nie sam, bo trio Shankar-Ehsaan-Loy to dzisiaj topowa formacja producencka w Indiach, jeśli chodzi o muzykę filmową. Wprawdzie pierwszy wspólny projekt SEL, czyli stworzenie muzyki do filmu „Dus” („Dziesięć”) nie do końca się powiódł, gdyż reżyser, Mukul S. Anand, zmarł na atak serca przed skończeniem obrazu (film nigdy nie wszedł na ekrany kin, natomiast soundtrack ukazał się w 1999 r., a więc 2 lata po śmierci Ananda), ale później było już tylko lepiej.
Lista przebojowych ścieżek do kasowych filmów bollywoodzkich za które od strony muzycznej odpowiadało trio Shankar-Ehsaan-Loy jest doprawdy imponująca. „Mision Kashmir” (polski tytuł: „Misja w Kaszmirze”, reż. Vidhu Vinod Chopra, 2000), „Kal Ho Naa Ho” (KHNH, polski tytuł: „Gdyby jutra nie było”, reż. Nikhil Advani, 2003), „Bunty aur Babli” (BaB, polski tytuł: „Bunty i Babli”, reż. Shaad Ali, 2004), „Kabhi Alvida Na Kehna” (KANK, polski tytuł: „Nigdy nie mów żegnaj”, reż. Karan Johar, 2006), „Don” (reż. Farhan Akhtar, 2006), „Salaam-e-Ishq” (reż. Nikhil Advani, 2007), „Jhoom Barabar Jhoom” (JBJ, reż. Shaad Ali, 2007), „My Name is Khan” (polski tytuł: „Nazywam się Khan”, reż. Karan Johar, 2010). To tylko niektóre hity filmowe, których również ścieżki filmowe okazywały się przebojami.
Dodatkowe zyski przynosi SEL również działalność na polu reklamy. To właśnie Shankar-Ehsaan-Loy odpowiadali za stronę muzyczną kampanii reklamowych takich gigantów jak holding Reliance Industries czy południowoindyjski gigant telefonii komórkowej Aircel.
W 2010 r. trio stworzyło muzykę do pierwszego bollywoodzkiego musicalu. Show nazywa się „Zangoora” i jest nieprzerwanie wystawiane w Teatrze Kingdom of Dreams w stolicy stanu Hariana, Gurgaon. Natomiast w stolicy całych Indii, New Delhi, w 2011 r. odbywała się część Pucharu Świata w Krykiecie – oficjalnym hymnem imprezy był oczywiście utwór skomponowany przez SEL – „De Ghumake”, który miał również dwie inne wersje językowe (bengalską „Jitbe Ebar Jitbe”, śpiewaną przez Raghaba Chatterjee’go oraz syngaleską „Sinha Udane”, wykonywaną przez Ranidu Lankage).
Dodać należy, że rok przed zawiązaniem się SEL, czyli w 1996 r. Ehsaan, Loy Mendonsa oraz Farhad Wadia stworzyli grupę Instant Karma. Raczej nie spodziewali się sukcesu, a jednak już pierwszy singiel, utrzymana w stylistyce Enigmy piosenka „Dil Kya Kare” („Miłość jest…”) okazała się hitem. Resztę debiutanckiego albumu zatytułowanego „Dance Masti” wypełniały remiksy kinowych przebojów. Całość była jednak na tyle ciekawie zmiksowana, że ukazało się potem jeszcze 5 kompilacji z serii „Dance Masti”.
Wiele osób twierdzi, że Ehsaan bez Shankara i Loya nie osiągnąłby takiego sukcesu, co z pewnością jest prawdą. Należy też jednak dodać, że i Shankar z Loyem, a bez Ehsaana, najlepszego rockowego gitarzysty w Indiach, nie byliby w miejscu, w którym się dziś znajdują.
Ilustracją muzyczną powyższego wpisu jest utwór „Pichle Saat Dinon Mein” z filmu „Rock On!” (reż. Abhishek Kapoor, muzyka SEL, 2008), gdzie śpiew Farhana Akhtara łączy się z gitarą elektryczną Ehsaana Nooraniego.

Ehsaan (hind. एहसान)
Całe nazwisko: Ehsaan Noorani
Ur. 12.10.1963 r. – Bombaj (obecnie Mumbaj), Maharasztra, Indie.
Stan cywilny: żonaty.
Wybrane wydane albumy niebędące soundtrackami: „Dance Masti” z Instant Karmą (1996), „Return of Dance Masti” z Instant Karmą (1999), „Dance Masti Forever” z Instant Karmą (2006), „High School Musical 2: Hindi Version” z Shankarem Mahadevanem i Loyem Mendonsą (2007), „Coke Studio” z Loyem Mendonsą (2012).
Ważniejsze utwory: „Dil Kya Kare” z Instant Karmą (1996), „Move Your Body” z Shankarem Mahadevanem, Loyem Mendonsą i Hard Kaur (2007). „Ishaans Theme” z Shankarem Mahadevanem i Loyem Mendonsą (2007), „Pichle Saat Dinon Mein” z Farhanem Akhtarem (2008), „De Ghumake” z Shankarem Mahadevanem i Loyem Mendonsą (2010).
Strona internetowa: http://ehsaannoorani.com

Dodaj komentarz