W sieci Multikino retransmisja baletu komicznego „Coppelia” z Moskwy.
Transmisja tego baletu zakończyła z wielkim sukcesem miniony sezon Bolshoi Ballet Live. 26 sierpnia spektakl będzie można obejrzeć ponownie.
„Coppelia” to jeden z nielicznych baletów klasycznych o komediowej fabule, który przetrwał w repertuarze scen tanecznych do naszych czasów i wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością. Być może jednym z powodów jest jego lekka, zabawna treść, która pozwala tancerzom nie tylko wykazać się techniczną maestrią, ale również stworzyć wyraziste i sympatyczne postacie z krwi i kości, tak inne od romantycznych książąt i księżniczek. Akcja baletu (naszkicowana wg noweli Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna, autora „Dziadka do orzechów”) rozgrywa się prowincjonalnym galicyjskim miasteczku i biorą w niej udział zwyczajni ludzie. Nawet atmosfera niesamowitości wykreowana w pracowni twórcy „żywych” lalek Coppeliusa potraktowana jest z przymrużeniem oka. W miasteczku pojawia się tajemniczy wynalazca ze swoją piękną córką, która nieruchomo przesiaduje w oknie jego domu. Młody Franz zakochuje się w domniemanej Coppelii i nocą zakrada się do mieszkania wynalazcy. Za nim podąża zazdrosna narzeczona, Swanilda.
Drugim walorem „Coppelii”, który zapewnił jej miejsce nie tylko na światowych scenach, ale i w salach koncertowych, jest muzyka Léo Delibesa, wyjątkowa na tle sztampowych w owych czasach baletowych akompaniamentów. Partytura Delibesa skrzy się bogactwem melodii i różnorodnych rytmów, zwłaszcza tańców ludowych krajów słowiańskich i Węgier. Dzieło miało swoją premierę w 1870 roku w Théâtre National de l’Opéra de Paris. Jej pierwszym choreografem był Arthur Saint-Léon, baletmistrz, po którym kierownictwo petersburskiego Baletu objął Marius Petipa (i którego balety Petipa wystawiał potem we własnych wersjach – tak uczynił i z „Coppelią”). Saint-Léon był także wybitnym tancerzem solistą, znawcą tanecznego folkloru, kompozytorem i skrzypkiem. To właśnie jego zainteresowanie tańcem ludowym było odpowiedzialne za pojawienie się w partyturach kreowanych przez niego baletów tak bogatego wyboru melodii tanecznych opartych na folklorze, to on bowiem zamawiał i ustalał muzykę z kompozytorem w trakcie jej tworzenia. „Coppelia” jest uważana za jeden z pierwszych baletów, które zawierają słowiańskie motywy muzyczne.
„Coppelia” zrobiła zawrotną karierę. W ciągu 14 lat po paryskiej prapremierze wystawiono ją w Petersburgu, Brukseli, Moskwie i Londynie. Przed końcem XIX wieku wystawiano ją również w Nowym Jorku, Mediolanie, Kopenhadze, Monachium i jeszcze raz w Petersburgu. W 2009 roku druga petersburska wersja „Coppelii” (w choreografii Mariusa Petipy opracowanej przez sławnego włoskiego baletmistrza Enrico Cecchettiego) została zrekonstruowana w Teatrze Bolszoj przez historyka baletu Pawła Gerszenzona i Siergieja Wichariewa, słynnego tancerza Teatru Maryjskiego i cenionego pedagoga. W sezonie 2017–18 w moskiewskim teatrze planowano zaprezentować nową, zaktualizowaną wersję tej rekonstrukcji, niestety Siergiej Wichariew nieoczekiwanie zmarł w ubiegłym roku. W spektaklu zobaczymy zatem pieczołowicie wznowioną wersję z 2009 roku. W głównych partiach wystąpią: Margarita Szrajner jako Swanilda, Artiom Owczarenko jako Franz i Aleksiej Łoparewicz w roli Coppeliusa.
Rozpowszechnianiem cyklu „Bolshoi Ballet Live” na terenie Polski zajął się dystrybutor najwyższej jakości kontentu alternatywnego dla kin, w tym transmisji HD LIVE i retransmisji HD z najlepszych teatrów i sal koncertowych świata, będący jednym ze światowych pionierów w tym zakresie. Marka NAZYWOWKINACH.PL została ustanowiona przez firmę CIKANEK FILM, działającą obecnie w 14 krajach Europy Centralnej i Wschodniej, a powstałą w roku 2007, by kreować i rozwijać rodzący się właśnie fenomen transmisji do kin spektakli i koncertów. „The Metropolitan Opera: Live in HD”, „Bolshoi Ballet Live”, „National Theatre Live”, „Exhibition on Screen”, „Comédie-Française Live” czy „The Berliner Philharmoniker Live in Cinemas” to tylko niektóre z cykli dystrybuowanych przez CIKANEK FILM. Rocznie firma sprzedaje w samej tylko Polsce ponad 120.000 biletów.