Muzyka tej artystki nie leci u nas w radiu (no, może poza audycjami typu „Etno Faza” w RDC albo „Sjesta” w Trójce). Jej clipów i zapisów koncertów nie zobaczy się w telewizji w naszym kraju, chyba że późną nocą w TVP Kultura. Na przestrzeni ostatnich 12 lat była w Polsce już 10 razy, w tym trzykrotnie w samym Wrocławiu. W Krakowie ma wystąpić dopiero za ponad 4 miesiące. A mimo to biletów na jej występ 17.04.2016 r. w ICE Kraków Congress Centre pozostało naprawdę niewiele.
O kim mowa? O pani o nazwisku Mariza dos Reis Nunes, znanej po prostu jako Mariza. To obecnie najpopularniejsza na świecie wokalistka fado, czyli narodowej muzyki portugalskiej. Niektórzy twierdzą, że nosząca zaszczytny tytuł Rainha do Fado (Królowa fado) Amália Rodrigues (1920-1999) była tylko jedna i niepowtarzalna, lecz zaiste Mariza podąża swoją ścieżką, wytyczając nowe szlaki muzyczne. Jest to o tyle naturalne, że babka od strony matki piosenkarki była rdzenną Afrykanką (utwór „Transparente” z płyty pod tym samym tytułem Mariza nagrała właśnie w hołdzie babci). Mamy tu więc do czynienia z fado z lekką domieszką Afryki. OK, nadal nie jest to kabowerdyjska morna czy coladeira, tak cudownie wykonywana przez bosonogą Cesárię Évorę lub, w odmianie męskiej, Zé Luisa, ale fado Marizy wydaje się mimo wszystko odrobinę weselsze od tego, co śpiewały i śpiewają rdzenne Portugalki.
Oczywiście Mariza to przede wszystkim Portugalia. To niejako wizytówka Portugalii, portugalski znak jakości. Dość powiedzieć, że to właśnie wokalistka z dzisiejszego Maputo zaśpiewała portugalski hymn narodowy („A Portuguesa” autorstwa Alfreda Keila i Henrique Lopesa de Mendonçy) przed meczem z gospodarzami w ramach Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Korei Południowej w 2002 r. To Mariza wystąpiła w duecie ze Stingiem w piosence „A Thousand Years”, która znalazła się na oficjalnym albumie Igrzysk Olimpijskich w Atenach w 2004 r. To Mariza, wraz z Brazylijką Robertą de Sá i wokalistą z Angoli Paulo Floresem była twarzą kampanii reklamowej narodowych linii lotniczych TAP Portugal. Wreszcie to Mariza zaśpiewała „Hymn Ligi Mistrzów” przed finałem tych rozgrywek odbywającym się w Lisbonie pod koniec maja 2014 r.
Mariza wydała do tej pory 8 płyt studyjnych i dwie koncertowe, sprzedając wg oficjalnych danych ponad milion egzemplarzy swoich krążków, co przy tak trudnej w odbiorze muzyce, jaką jest fado, zakrawa na wyczyn niezwykły. Dla wielu ludzi na całym świecie Mariza jest obecnie drugą, po Cristiano Ronaldo, najbardziej znaną osobą z korzeniami portugalskimi, zostawiając w tyle Nelly Furtado czy Luísa Figo. Nic zatem dziwnego, że bilety na krakowski koncert sprzedają się jak ciepłe bułeczki.
17. kwietnia 2016 r. należy po prostu być w Krakowie, w nowo otwartym Centrum Kongresowym niedaleko Pl. Grunwaldzkiego. Wysoka jakość muzyczna gwarantowana!
A póki co na dole wpisu zamieszczam moje ulubione nagranie Marizy – „É Ou Não É”, dołączone do wydanej w 2014 r. płyty „The Best of…”. Nie jest to klasyczne fado, natomiast warto obejrzeć clip do tej piosenki – całość potrafi nastroić człowieka pozytywnie.
Mariza
Pełne nazwisko: Marisa dos Reis Nunes
Ur. 16.12.1973 r. – Lourenço Marques, Mozambik Portugalski (obecnie Maputo, Mozambik).
Dwukrotnie zamężna: 1. João Pedro Ruela (1997-2008, rozwód); 2. António Ferreira (od IV 2011), syn Martim (ur. 28.06.2011).
Wybrane płyty: „Fado em Mim” (2002), „Fado Curvo” (2003), „Transparente” (2005), „Terra” (2008), „Mundo” (2015).
Ważniejsze utwory: „A Thousand Years” ze Stingiem (2004), „Transparente” (2005), „Rosa Branca” (2008), „Chuva” (2011), „É Ou Não É” (2014).
Strona internetowa: www.mariza.com