Gdy muzyka przenika się ze sztuką – improwizowane audiowizualne show, czyli Richie Hawtin na Audioriver

Good news. W lipcu do Płocka przyjedzie jeden z najważniejszych artystów muzyki elektronicznej na świecie – Richie Hawtin, który w swoim nowym audiowizualnym show łączy set DJ-ski i występ live. CLOSE – SPONTANEITY & SYNCHRONICITY bada związek między ludzką kreatywnością a innowacyjnymi technologiami, umożliwiającymi swobodę improwizacji. Dzięki umieszczonym na scenie kamerom widownia będzie mogła w czasie rzeczywistym oglądać interakcję między człowiekiem a maszyną, śledząc intuicyjne gesty Hawtina.

 

Zawsze myślałem o DJ-ingu w kontekście sztuki, która może ponieść do skrajnej formy kreatywności i spontaniczności. CLOSE to próba umożliwienia ludziom lepszego zrozumienia tego, na czym ona faktycznie polega: poprzez kamery, pozbywając się stołu od frontu, pozwalam ludziom zobaczyć co robię. Mój performance będzie widoczny nawet gdy ktoś będzie mnie obserwował gdzieś od tyłu, znajdując się za wielotysięcznym tłumem – mówi Hawtin.
Obok Richiego Hawtina, w czwartym ogłoszeniu Audioriver znalazło się jeszcze dwunastu nie mniej mocnych artystów: AnD live, andhim, Antigone b2b Francois X, Current Value, Deas, Fabio & Grooverider, Gemini Brothers, Jan Blomqvist & Band, Matrix & Futurebound, NeverAfter, Pan-Pot oraz Vessels.

Muzyka, sztuka i kultura odróżniają nas od zwierząt

andhimIch dźwięk, który sam określają jako „super house”, stał się odrębnym gatunkiem, pochodzącym prosto z ich duszy i pasji. Mowa o andhim (https://youtu.be/s_uD4FJD20Q), czyli wyjątkowym brzmieniu, które świetnie sprawdza się na parkiecie i jest dopracowane w każdym szczególe. Duet wywodzi się z kultury hip-hopu i pracuje głównie z samplami, dzięki czemu ich utwory są jedyne w swoim rodzaju. Ta indywidualność przyniosła im współpracę z takimi wytwórniami, jak Monaberry, Terminal M lub Sunset Handjob. Podczas występów na żywo można naprawdę poczuć ich pełne zaangażowanie i ogromną pasję. W sposób energiczny, kreatywny i nieodłącznie radosny prezentują swoją własną interpretację elektronicznej muzyki tanecznej, która sprawia, że świetnie bawi się przy niej każdy. Andhim uważają odtwarzacz DJ-ski za instrument i używają go do tworzenia nowych muzycznych światów – to mocno ich wyróżnia.

janKolejnym artystą, którego muzyka określana jest jako taneczna elektronika lub club soul jest Jan Blomqvist (https://youtu.be/qHRur3DkX-c) – berliński artysta solowy i frontman swojego zespołu. Twierdzi, że jako dziecko śpiewał 24 godziny na dobę, a później inspirował się takimi grupami jak Radiohead czy Blur, by po przeprowadzce do Berlina odkryć muzykę elektroniczną. Wpadł na pomysł połączenia dźwięków klubowych z melodyjnymi i przemyślanymi dźwiękami brit popu. Na swój pierwszy album „Remote Control” poświęcił bardzo dużo czasu. Jak twierdzi, uwielbia „half beats”, ale nie znosi półśrodków. Według Jana praca w studio oznacza również czerpanie z doświadczeń nabytych podczas grania na żywo, a o muzyce mówi: ”(…) Muzyka, sztuka i kultura odróżniają nas od zwierząt. Ludzie tańczyli i bawili się długo, zanim mieli język, więc muzyka być może jest najstarszym językiem na ziemi.

Skoro mowa o występach live można tu śmiało wspomnieć o Vessels (https://youtu.be/wIbM84YmqPU), czyli 5-częściowym składzie elektronicznym, który w zeszłym roku wrócił na scenę z czwartym albumem pt. „The Great Distraction”. Początkowo grający bardzo filmową, post-rockową muzykę na swoich pierwszych dwóch albumach „White Fields and Open Devices” oraz „Helioscopre”, zespół dokonał ogromnego zwrotu gatunkowego na trzecim albumie bardzo mocno polegając na elektronice w celu wzmocnienia przekazu. Czwarty, wydany niedawno album, to już pełnowartościowy album techno – radosny i taneczny, wielowarstwowy, pełen interesujących dźwięków.

Czołówka berlińskiej elektronicznej muzyki tanecznej, greckie korzenie, francuscy mentorzy, winylowi puryści i techno bliźniacy

pan-potPan-Pot (https://youtu.be/2j5Ok1rYJHk) to wybitny i wielowymiarowy berliński duet – Tassil Ippenberger i Thomas Benedix – który podbił serca wielu wielbicieli brzmień house i techno. W ciągu zaledwie kilku lat ugruntował swoją pozycję wśród czołówki elektronicznej muzyki tanecznej idąc do góry równolegle z rozwojem rodzimej wytwórni Mobilee Records. Podczas swoich żywiołowych DJ-setów, grając w formule b2b, przełamują granice i płynnie przechodzą między brzmieniami techno, house i wszystkim co jest pomiędzy, demonstrując ogromne wyczucie i błyskawiczną reakcję na odczucia publiczności. Muzyka Pan-Pot polega na poruszaniu ciał, a nie maszyn, co potwierdzają reakcje parkietów na całym świecie.

deasWłaśnie w wytwórni zarządzanej przez Pan-Pot wydaje urodzony w Grecji, a mieszkający w Krakowie Deas (https://youtu.be/or3KmKUditI), który jako artysta nigdy nie poddaje się stereotypom, nie boi się myśleć inaczej, a jego celem jest ciągły rozwój. Dwa lata temu Deas wydał swój pierwszy album pt. „Community” dla Bush Records, który zebrał pozytywne recenzje od wielu artystów (mowa tu m.in. o takich postaciach jak: Paul Ritch, Pierre Deutschmann, Drumcomplex czy Len Faki). Poza pracą nad własnymi nagraniami, które były remiksowane przez takich artystów jak Pig & Dan, Harvey McKay, czy Martin Eyerer. Sam też remiksuje innych artystów – wśród nich można wymienić m.in. wielkiego Carla Coxa czy Inner City.

AntigoneBack to back zagrają Antigone i François X (https://youtu.be/W3hzTFRSvwE). Antigone to lider i mentor całej generacji producentów i DJ-ów związanych z muzyką elektroniczną we Francji. Błyskawiczny rozwój jego kariery i ciepłe przyjęcie produkowanych utworów (wydanych m.in. w Token, PoleGroup, Dement3d i Soma Quality) sprawiły, że Antonin jest bardzo ważnym graczem na międzynarodowej scenie techno. Francuza charakteryzuje bardzo osobisty, melodyczny i melancholijny styl. Występuje na międzynarodowych festiwalach i w wielu klubach – nieustannie gromadzi publiczność dzięki urozmaiconej i intensywnej selekcji utworów, co zdecydowanie wpłynęło na jego solidną artystyczną reputację. François X to z kolei kluczowa postać podziemnej sceny Paryża. Udowodnił swoje niepowtarzalne podejście do brzmień techno, przede wszystkim za sprawą współpracy z Deeply Roots oraz jego własnej wytwórni DEMENT3D. Dzięki wszechstronności i przez bogatą wiedzę stał się ważnym rezydentem paryskiego Concrete, nie wspominając o regularnych występach w takich klubach jak Berghain, Fabric czy Robert Johnson.

AnDPodczas Audioriver zagra również enigmatyczny duet AnD (https://youtu.be/6iJepgoACVI). Tę dwójkę Brytyjczyków można określić jako prawdziwych winylowych purystów, którzy do swojej produkcji wykorzystują analogowe maszyny i używają ich również podczas swoich imponujących występów na żywo. Sami mówią o sobie tak: „Uważamy, że nasza muzyka ma wymiar transcendentalny – zdecydowanie przechodzimy w stan transowy lub medytacyjny, kiedy tworzymy razem muzykę (…)”. W ostatnich latach, artyści nawiązali współpracę również z szanowaną wytwórnią Electric Deluxe zarządzaną przez Speedy J. Jej kulminacją było wydanie debiutanckiego albumu pt. „Cosmic Microwave Background” – materiał zawarty na płycie to forma dźwiękowej kontemplacji kosmosu.

geminiGemini Brothers (https://youtu.be/EPQUlqwZW_Y) – Francis i Francois – to rumuńscy DJ-e i producenci. Ich różnorodny styl łączący techno z minimalem i ambientem tworzy brzmienia, dzięki którym podróżują do wielu europejskich miast, by dzielić się swoimi dźwiękami i doświadczeniami. Pod wpływem korzeni przeszłości, ale wciąż pozostając we współczesności, bliźniacy ciągle ewoluują i rozwijają swój własne brzmienie, wykorzystując style, z którymi eksperymentowali przez lata: od techno, po house, acid i minimal. Ich złożone i intensywne rytmy, tętniące linie bassu oraz fuzje różnych elementów znalazły się w katalogach cenionych wytwórni muzycznych, takich jak Moodmusic, Skint, Eskimo czy Bad Barbie Records.

Miliony odsłuchów, czołowi producenci, promotorzy i ojcowie chrzestni drum & bassu

matrixMatrix & Futurebound (https://youtu.be/MFyuVj9uXWo) – ten drum and bassowy duet może pochwalić się ponad 30 milionami odsłuchów na Spotify uznanym na całym świecie albumem pt. „Universal Truth” oraz wieloma utworami, które znalazły się w zestawieniu Top 40 UK Tracks. Jako gwiazdy gatunku, Brendan Collins i Jamie Quinn, remiksowali produkcje tak uznanych artystów, jak: Emeli Sande, Tine Tempah, Jess Glynne, Eric Prydz czy Birdy. Warto wspomnieć również o tym, że niedawno zremiksowali najnowszy singel Palomy Faith. Latem 2018 ukaże się drugi autorski album Matrix & Futurebound. Miejmy nadzieję że zagrają dużo nowego materiału na Audioriver!

CurrentZ kolei Current Value (https://youtu.be/yNzDUz8V00c) to jeden z czołowych producentów będący w szczycie swojej muzycznej drogi, który przeszedł obszerną ścieżkę przez krajobraz drum & bass. Uczył się gry na fortepianie przez 16 lat, a jego przygoda z elektroniką rozpoczęła się od pierwszego keyboardu Casio – od tego czasu wydaję każdy grosz na sprzęt muzyczny. Pracował z samą Björk, remiksując utwory pochodzące z jej albumu „Biophilia”, a jego przeróbkę utworu Noisii i Foreign Beggars – „Soul Purge” – grał  Aphex Twin. Ugruntował swoją pozycję jako jeden z przedstawicieli mocniejszych, bardziej eksperymentalnych brzmień drum &  bass – wydając niezliczoną ilość nagrań m.in. w takich wytwórniach jak Position Chrome, Freak Recordings i Therapy Sessions. Jego pojekt CVAV – 60-minutowy audiowizualny materiał – wyznaczył nowy kierunek w zmysłowym odbiorze muzyki elektronicznej i uczynił go jednym z najciekawszych artystów na dzisiejszej scenie.

fabioFabio i Grooverider (https://youtu.be/4AE7jmaRVJM) to ojcowie chrzestni brzmień drum & bass i legendy tego nurtu. Giganci sceny, fani i artyści – niezależnie od podziałów, wszyscy doceniają ich nieustający wpływ na rozwój gatunku. Światowa scena zawdzięcza im bardzo wiele. Przed wieloma laty byli częścią nielicznej grupy brytyjskich DJ-ów, którzy najpierw grali muzykę house, a potem połączyli siły i sformułowali coś zupełnie nowego, co ostatecznie przekształciło się w gatunki jungle i drum& bass. Poszczególne brzmienia muzyki, którą Fabio i Grooverider grają od wielu lat, zostały podzielone na różne odmiany i żyją do dziś. Szczególną rolę w ich karierze odgrywało radio. Z ich pierwszego przedsięwzięcia w pirackim radiu Phase 1 powstało nowe zjawisko – energia ulic, nielegalne, masowo uczęszczane imprezy z końca lat 80-tych – legendarne rave’y, takie jak Fantasia, Biology i Sunrise. Również dzięki Fabio i Grooverider przez dwie i pół dekady w największych brytyjskich stacjach radiowych pojawiały się brzmienia nowych artystów t.j.: Chase & Status, Pendulum, Calibre, Camo & Krooked, Nero, Alix Perez, High Contrast, Sigma czy Sub Focus.

neverafterNeverAfter (https://youtu.be/QBt8I_qreLU) to formacja, którą tworzy duet producencki CLS & Wax oraz specjalista od turntablistycznych tricków – K-Size. Od samego początku istnienia całej trójce zależy na spopularyzowaniu pozytywnych brzmień z gatunku drum & bass (są m.in. twórcami znanego warszawskiego cyklu BassTheory), które dziś wzbogacają o aktualne, mocno zbasowane treści dubstepu. Łącząc doświadczenie producenckie z pokazem turntablistycznym, NeverAfter serwuje muzykę na trzech talerzach gramofonów z wykorzystaniem dodatkowych mikserów i sprzętu CD, tworząc tym samym i przerabiając swoje autorskie utwory. CLS & Wax, stał się duetem producenckim rozpoznawalnym również poza granicami kraju. Zadebiutowali w 2003 roku dla brytyjskiej oficyny Hospital, a ich twórczość wielokrotnie gościła na falach BBC Radio oraz w miksach LTJ Bukem, High Contrast, London Electricity, czy Artificial Intelligence. K-Size natomiast, zafascynowany technicznymi aspektami gry na gramofonach, urozmaica występy trójki scratchem oraz innymi turntablistycznymi trikami.

 

Sprzedaż biletów na wydarzenie odbywa się za pośrednictwem serwisu eBilet.pl: www.audioriver.ebilet.pl oraz w salonach Empik w całej Polsce.

Dzięki wsparciu: Miasta Płock, Płockiego Ośrodka Kultury i Sztuki oraz British Council
Partnerzy medialni: TVP Kultura, 4FUN TV, Trójka, Czwórka, Elle, Aktivist, F5, newonce.net , Co Jest Grane 24, K MAG, Noizz, VICE, Muno.pl, Onet

***

13. edycja Audioriver odbędzie się w dniach 27-29 lipca 2018 r. w Płocku. Festiwal istnieje od 2006 roku – pięć ostatnich edycji zostało wyprzedanych jeszcze przed otwarciem bram festiwalu, a ostatnia zgromadziła aż 30 tysięcy osób. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Jest Akcja!

Dodaj komentarz