Teatr STU, Scena STU

Teatr na Światowe Dni Młodzieży

Kategoria:

Opera sacra Teatru STU na Światowe Dni Młodzieży

W Kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie 26 lipca odbędzie się premiera opery „Joanna D’Arc” przygotowanej przez Krakowski Teatr Scena STU. Spektakl reżyseruje amerykańska kompozytorka Noa Ain, która jest jednocześnie autorką muzyki oraz libretta. Wydarzenie znalazło się w programie Nocy Cracovia Sacra i jest specjalną propozycją dla uczestników Światowych Dni Młodzieży w Krakowie.

„Joanna D’Arc” to wyjątkowy w repertuarze Teatru STU spektakl, nawiązujący do muzycznych tradycji krakowskiej sceny. Historia francuskiej bohaterki i świętej Kościoła, zaprezentowana zostanie w wyjątkowej formie muzycznego monologu – opery na jeden głos. W opowieści Joanny mieszają się plany czasowe – to, co teraźniejsze i to, co przyszłe. W relację o rozmowie z Aniołami, zwiastującymi Joannie jej powołanie, wplecione są wizje przyszłych wydarzeń – jej walki i męczeńskiej śmierci.  Całość stanowi oryginalną osobistą perspektywę spojrzenia na postać Joanny D’Arc – z wydobyciem na plan pierwszy  emocji, intensywnych przeżyć samej bohaterki i narratorki – wzbogaconych o wyjątkowy walor muzyczny.

Autorką libretta, kompozytorką i reżyserką spektaklu jest Noa Ain, która przed laty współpracowała już z Teatrem STUMarzena Lubaszka_Joanna D'Arc w STU_fot. Paweł Nowosławski. W 1980 roku napisała scenariusz, muzykę i wyreżyserowała widowisko „Czas na uwięzi”. Opera „Joanna D’Arc” jej autorstwa miała swą premierę w czerwcu 2000 roku w Angel Orensanz Foundation w Nowym Jorku. Jako Joanna wystąpiła wtedy amerykańska śpiewaczka Trudy Ellen Craney. Wśród innych utworów autorstwa Noy Ain znajdują się: zbiór pieśni „Krzesło doskonałe”, „Pieśń Turkawki”, opera „Głosy Aniołów” (1996), „Wyrzutek” (1990), „Trio” (1984).

W krakowskim przedstawieniu w roli Joanny D’Arc wystąpi znakomita sopranistka Marzena Lubaszka. Artystka nagrała kilkanaście płyt CD, m.in. solowe motety w stylu neapolitańskim w ramach cyklu 1000 lat muzyki we Wrocławiu z zespołem Concerto Palatino, dzieła Heinricha Schutza dla holenderskiej wytwórni Brillant Classics z włoskim zespołem Cappella Augustana i klawesynistą Matteo Messori’m oraz Messa Pastorale Franza Xaviera Richtera z Wrocławską Orkiestrą Barokową. Występuje także z grającą na historycznych instrumentach Capellą Cracoviensis i Janem Tomaszem Adamusem.

W przygotowywanej w STU inscenizacji, śpiewowi na żywo towarzyszyć będzie (nagrana i odtwarzana) muzyka instrumentalna w systemie Sensurround (dźwięku „otaczającego”).

Autor: redakcja

19.07.2016