Rubieże seksualności: o pierwszej monografii amerykańskiego filmu niezależnego i pokaz filmu „Sicario”

Paweł Sołodki gościem Kina Szkoły Filmowej
/ środa 24 lutego, godz. 19:00 /

Kino Szkoły Filmowej zaprasza w środę 24 lutego 2016 roku o godz. 19:00 na niezwykłe spotkanie z twórcą pierwszej monografii amerykańskiego filmu niezależnego – Pawłem Sołodkim, autorem książki „Rubieże seksualności. Seksualna niesubordynacja na obrzeżach amerykańskiej kinematografii”. Po dyskusji na temat problematyki filmu niezależnego odbędzie się pokaz filmu „Sicario” reż. Denis Villeneuve, który otrzymał trzy nominacje do Oscara. Wstęp wolny!

Z ust różnych teoretyków kultury można usłyszeć, iż czasy współczesne znaczone są „kulturą obnażania”, „pornifikacją”, „seksualizacją kultury Zachodu” czy „mainstreamowaniem seksu”. Stawiane są tezy, iż współczesna kultura kształtowana jest w dużej mierze przez erotykę, która to zaczęła określać wiele elementów codziennego życia – język, obyczaj, stroje, prasę, reklamę, film, internet, muzykę, telewizję czy gry wideo.

Paweł Sołodki w książce „Rubieże seksualności. Seksualna niesubordynacja na obrzeżach amerykańskiej kinematografii” przygląda się filmowym reprezentacjom płciowych i seksualnych transgresji w amerykańskim filmie niezależnym, choć ogólne wnioski można odnieść także do polskiego kontekstu. Za inspirację dla autora posłużyły wyraźne zmiany w przestrzeni społecznej Zachodu oraz liczne, wymierzone w nią głosy krytyczne. Mierzy się z nimi, próbując odnaleźć obraz rzeczywistego stanu.

Kreśli szeroki kontekst kulturowy, by na jego tle łatwiej wskazać te realizacje, które proponują alternatywne drogi życia bądź przeformułowują model popularny.
Przygląda się samej materii instytucjonalno-formalnej: sposobom produkcji, dystrybucji i pokazów, mechanizmom ułatwiającym bądź utrudniającym stworzenie danego filmu, kłopotliwym związkom z Hollywood oraz produkcjami europejskimi.
Autor analizuje również konkretne przykłady filmowe. Wskazuje, jak transgresje manifestują się w konkretnych przypadkach, jakie dyskursy władzy ustanawiają granice, które są przekraczane.
„Film niezależny definiuję przy tym wbrew przyjętym definicjom propagowanym przez „uznany” system ekspercki – sięgam raczej do najbardziej pierwotnego znaczenia: jako części kinematografii stawiającej opór dominującemu przemysłowi. W zakres kina niezależnego włączam zatem nie tylko filmy historycznie uświęcone statusem niezależności, produkowane za względnie znaczne budżety oraz promowane na festiwalu Sundance, ale także tańsze filmy niezależne, eksperymentalne, podziemne, exploitation i pornograficzne, tradycyjnie niedefiniowane jako „niezależne”, choć niewątpliwie nimi będące.” – pisze Paweł Sołodki.
 

Opisywane w książce filmy miały niezwykle istotne znaczenie kulturowe i filmowe. Bywało, iż ich powstawanie związane było z krzywdą zaangażowanych w produkcję osób, eksploatacją dzieci, kobiet i mężczyzn. Owe realizacje stanowiły także czasem element działalności przestępczej, finansowały działania mafii. Ale autor podkreśla też, że filmy te prowokowały także do zmian prawnych, przekształcania przemysłu filmowego, wprowadzania nowych rozwiązań technologicznych. Inicjowały nowe prądy w sztuce, stanowiły przestrzeń bogatej i złożonej twórczości artystycznej, służyły rozwojowi kultury. Wchodziły w wielopłaszczyznowe relacje z przemianami społecznymi: edukowały mieszkańców USA i innych krajów w zakresie życia erotycznego, propagowały wzajemny szacunek i tolerancję oraz alternatywne, nieortodoksyjne formy ról płciowych i zachowań seksualnych, przekazywały ważne informacje w czasie rozwoju groźnych chorób wenerycznych, uczyły odpowiedzialnego rodzicielstwa, umożliwiały zaistnienie w dyskursie publicznym mniejszościowych orientacji seksualnych oraz preferencji erotycznych, które wcześniej nie mogły zostać wyrażone w mediach. Nie dały im rady różnorodne organy cenzurujące: zawsze wychodziły spod ich kontroli obronną ręką, wykształcając nowe sposoby produkcji, dystrybucji i projekcji, fascynujące z punktu widzenia historii filmu i kultury.

Paweł Sołodki – medioznawca i filmoznawca. Wykładowca w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. Zajmuje się studiami queer na gruncie filmoznawstwa, amerykańskim kinem niezależnym oraz interaktywnymi formami dokumentu. Pomysłodawca i kilkuletni organizator Festiwalu Filmu Queer „a million different loves!?”. Autor książki „Rubieże przyjemności. Seksualna niesubordynacja na obrzeżach amerykańskiej kinematografii” oraz współredaktor książki „O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej”.

Spotkanie z Pawłem Sołodkim poprowadzi dr Dagmara Rode medioznawczyni i filmoznawczyni z Uniwersytetu Łódzkiego.

Kino Szkoły Filmowej, Budynek Rektoratu, I piętro (wejście z tyłu budynku)
ul. Targowa 61/63 Łódź

Wstęp wolny na projekcję i spotkanie
24 lutego 2016 r. godzina 19:00

Między 22 a 26 lutego 2016 r. zapraszamy do Kina Szkoły Filmowej codziennie o 19:00. W programie między innymi: Dróżnik, r. T. McCarthy, Straight Outta Compton, r. F. Gary Gray, Sicario, r. D. Villeneuve, Anomalisa, r. Ch. Kaufman, Scena ciszy” i “Scena zbrodni” reż. J. Oppenheimer

Zapraszają Kino Szkoły Filmowej i Festiwal Kamera Akcja!

https://www.youtube.com/watch?v=121Yh525KpM

Dodaj komentarz