Koncertowy album Düsseldorf już w sprzedaży

Dziś do polskich sklepów trafiła koncertowa płyta „Live/Re Actions” formacji Düsseldorf. Wydawcą jest Requiem Records.

dusseldorf_coverDüsseldorf to bez wątpienia jeden z pionierskich projektów na gruncie stylistyki EBM w Polsce. Założony w 1989 roku w Katowicach przez wokalistę Adama Białonia i klawiszowca Adama Radeckiego zespół był wyrazem ich fascynacji dźwiękowymi eksperymentami w stylu wczesnego Kraftwerk, Cabaret Voltaire czy Front 242. Tworzenie muzyki było dla nich tylko punktem wyjścia – potem pojawiły się pomysły happeningów o charakterze typowo industrialnym, realizowanych w obiektach przemysłowych, gdzie oprócz głosu i wygłaszanych manifestów dominować miała muzyka maszyn „wygrywana” na żywo i będąca w stu procentach pochodzenia akustycznego (tj. przekładnie, koła i inne mechanizmy wydające dźwięki). Oprócz koncertów, grupa publikowała ulotki, eksperymentowała z fotografią i nagrywała sporo muzyki studyjnej, stopniowo odchodząc od pierwotnych założeń prymitywnego, spontanicznego, industrialnego rytmu i brzmienia. W 1993 roku muzycy grupy zawiesili jej działalność, by realizować się w innych projektach. Po dwudziestu latach przerwy Düsseldorf jednak został wskrzeszony.

Zaszufladkowanie grupy do EBM-u jest zbytnim uproszczeniem – w muzyce Düsseldorfu odnaleźć można echa nowej fali i pierwotnego industrialu, dopełnione synthpunkową rytmiką spod znaku Suicide, minimalistycznymi i agresywnymi bitami kojarzącymi się z twórczością DAF, marszowość i energię przywodzącą na myśl dokonania Laibach, zauważalną w tekstach liryczność w duchu Soft Cell, a wszystko to podlane iście punkową motoryką. Düsseldorf to synteza i kwintesencja tego, co było najciekawsze w postindustrialnej muzyce lat 80-tych.

Wydawca: www.requiem-records.com

01. Projekcja – 09/11/2014 Liverpool, Wrocław
02. Królewska Huta – 26/09/2015 Fugazi, Warszawa
03. D. P. B.. – 26/09/2015 Fugazi, Warszawa
04. Last Broadcast – 14/11/2015 GOSIT, Zawadzkie
05. Wodospady – 26/09/2015 Fugazi, Warszawa
06. Jaskrawe Kolory – 09/11/2014 Liverpool, Wrocław
07. Rudnik – 21/06/2015 POLIN, Warszawa
08. Potęga Ludu – 03/10/2015 DOM, Łódź
09. Dlaczego – 26/09/2015 Fugazi, Warszawa
10. Judentanz – 09/11/2014 Liverpool, Wrocław


 

Koleją premierę ma debiutancki albumu Vökuró

„Creatures” to tytuł pierwszej płyty warszawskiej grupy Vökuró, która jest od dziś dostępna w polskich sklepach muzycznych dzięki wytwórni Requiem Records.

vokuroVökuró to warszawski kolektyw, powstały w maju 2013 roku, którego twórczość, obracając się wokół historii dwojga kochanków na tle współczesnej Warszawy, dotyka takich tematów jak: duchowość, metafizyka, dojrzewanie, miłość. Teksty utworów inspirowane są dziełami Williama Blake’a, Jamesa Joyce’a i Stanleya Kubricka.

W 2014 roku brytyjska wytwórnia Fat Cat Records udostępniła utwór „Light” na swojej stronie promującej młode zespoły.

Ich muzykę można było usłyszeć min. podczas „Scores#1” – inicjatywy łączącej alternatywną muzykę z filmem, festiwalu ich wytwórni „Requiem Festival”, a ostatnio na wrocławskim „Sofarze”, gdzie wystąpili w palarni kawy.

Trio od początku przyjęło odmienną niż większość zespołów strategię tworzenia. Nie spotykają się na sali prób i nie tworzą muzyki mając do dyspozycji tradycyjny, rockowy zestaw instrumentów. Proces tworzenia zaczyna się od nagrywania pomysłów i budowania struktury kompozycji w studiu. Piosenki, które powstawały w ten sposób przez długi czas nie były odgrywane przez muzyków na żywo, aż do momentu, gdy uznali, że nadszedł czas na pokazanie ich światu. Ten sposób komponowania muzyki pozwolił na wykorzystanie wielu instrumentów (zarówno „żywych” jak i „elektronicznych”), zawarcie w utworach dużej ilości ścieżek tych instrumentów i wytworzenie specyficznego klimatu, charakterystycznego dla Vökuró. Pomimo szerokiego wykorzystania komputera, każda partia została zagrana przez muzyków i nie wykorzystano przy jej tworzeniu sampli.

O ile opracowanie aranżacji utworów było skomplikowanym i długotrwałym procesem, to same pierwotne pomysły powstawały dość spontanicznie. Tak muzycy wypowiadają się o utworze „Light A” :

„Strumień świadomości Pauliny. Jak w przypadku większości utworów, melodię wymyśliła za pierwszym podejściem, tu jednak dodatkowo od razu zaśpiewała słowa. Traktujemy go jako wiadomość z zaświatów, gdyż obdarty ze zbędnych ozdobników tekst przypomina treść telegramu. Między kolejne zdania można by było wcisnąć „Stop” i otrzymalibyśmy ostrzeżenie od kogoś z drugiej strony.”

Ich inspiracjami byli zarówno inni muzycy (np. Bjork, Radiohead, Talk Talk, James Blake, Arthur Russell, Autechre, Peter Gabriel, The Flaming Lips), artyści tacy jak William Blake ( którego dwa wiersze wykorzystali), jak i sytuacji, które napotykały ich w życiu codziennym:

„Opis wyprawy po Afryce, której bezpośrednią inspiracją była zespołowa, nocna podróż przez centrum Warszawy, podczas której natykaliśmy się na pijanych, ulicznych kaznodziejów i prostytutki. Riff gitary, pojawiający się po pierwszym refrenie, ma oddawać powolne kroczenie majestatycznych, afrykańskich słoni” (utwór „Creatures”).

Wydawca: www.requiem-records.com

01. Creatures
02. The Tyger
03. Darkness Fades Out
04. Light A
05. Cradle Song
06. Mad Blake
07. Trapped
08. Glassy Eyes

Dodaj komentarz