Styczeń 18 - zazyjkultury

Nowości na ekranie: styczeń 2018

Kategoria:

W kręgach filmoholików panuje taki zabobon, że taki jaki będzie pierwszy film obejrzany w nowym roku, takie i będzie całe nadchodzące 12 miesięcy. Patrząc się na to, co kina przygotowały dla Nas na styczeń – o nastrój i samopoczucie w 2018 roku jestem dość spokojny. No ale cóż – sezon nagród zbliża się dużymi krokami, a każda większa wytwórnia chcąc rozpocząć rok na plusie, wystawia swoje najlepsze propozycje. Na kinowym rozkładzie jazdy czeka nas więc nowy film Ridleya Scotta i Aarona Sorkina, satyra sci-fi z Mattem Damonem w roli głównej, od dawna wyczekiwana dobra polska komedia oraz film, w którym Gary Oldman raz jeszcze postanowił powalczyć o od dawna zasłużonego Oscara. A to tylko kilka z czekających nas propozycji. Na małym ekranie też nudą wiać nie będzie, bo swoją premierę będzie miało aż 9 całkowicie nowych seriali. Każdy kolejny lepszy o poprzedniego. Zobaczcie sami… 


FILMY 

Zestawienie obejmuje 11 filmów ułożonych w kolejności polskich dat premier!

Gra o wszystko – 5 stycznia

Znany do tej pory jako doskonały scenarzysta takich filmów jak – „Jobs” czy „The Social Network” Aaron Sorkin, tym razem próbuje swoich sił również jako reżyser. Gra o wszystko opowiada historię Molly Bloom, która jako światowej sławy narciarka alpejska, dorobiła się majątku prowadząc ekskluzywny, nielegalny klub pokerowy w USA. Gośćmi jej przybytku byli nie tylko bogaci biznesmeni, ale i gwiazdy Hollywood czy nawet bossowie rosyjskiej mafii. Po jakimś czasie interesem kobiety zaczęło interesować się FBI, co zmusiło ją do walki o zachowanie majątku i przede wszystkim wolności. Jej głównym sprzymierzeńcem zostaje adwokat, przed którym jako pierwszym Molly będzie musiała pokazać swoją prawdziwą twarz. W roli głównej wystąpi Jessica Chastain, a partnerować jej będą m.in. Idris Elba i Kevin Costner.

Naznaczony: Ostatni klucz – 5 stycznia

W czwartym rozdziale „Naznaczonego” występująca w dwóch pierwszych częściach serii parapsycholog dr Elise Rainier, przyglądnie się sprawie nawiedzenia jej własnego domu rodzinnego w Nowym Meksyku. Do bohaterki dzwoni bowiem mężczyzna, który myśli, że jego dom jest nawiedzony i podaje adres jej domu z dzieciństwa. Elise wraca więc do Five Keys, by zniszczyć demona, który przypadkowo uwolniła jako dziecko i pokonać strach, który nękał ją przez większość jej życia. Po pierwszej bardzo dobrej i drugiej całkiem udanej części serii reżyserowanej przez Jamesa Wana, trzecia, za której kamerą stał już Adam Robitel, była delikatnie mówiąc słaba. Nie napawa więc optymizmem to, że ten sam facet odpowiada za The Last Key. Ale hej – zwiastuny były całkiem udane, a ja mimo wszystko mam słabość do „Naznaczonego”.

Pomniejszenie - 12 stycznia

Aby poradzić sobie z przeludnieniem, naukowcy wymyślają sposób, by zmniejszyć ludzi do rozmiarów miniaturowych. Ma to się wiązać nie tylko z rozwiązaniem problemów demograficznych czy ekologicznych, ale również z tańszym i wygodniejszym życiem w zminiaturyzowanym świecie. Tej wizji szybko daje się uwieść Paul Safranka grany przez Matta Damon oraz jego żona – Audrey, w którą wciela się Kristen Wiig. Nowy satyryczny film sci-fi od Alexandra Payne’a ma dużą szansę albo być czarnym koniem tegorocznych nagród, albo kompletną katastrofą. Póki co pierwsze recenzje niestety wskazują na tą drugą opcje, ale ja wciąż jestem pełen nadziei. Obym się na niej ostro nie przejechał.

Wyznania mordercy – 12 stycznia

W 1995 roku seryjny morderca brutalnie zabija pięć osób. Śledztwo w sprawie prowadzi młody policjant Wataru Makimura. Pomimo wielu prób, nie udaje się schwytać mordercy, a sprawa zostaje zamknięta. 22 lata później ukazuje się książka „Jestem mordercą” w której autor – Masato Sonezaki – ze szczegółami opisuje zbrodnię sprzed lat. Czy tylko dla mnie to brzmi jak japońska wersja polskiego „Amoku”?

Atak paniki – 19 stycznia

Polski film Pawła Maślony, który zrobił prawdziwą furorę na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Gdyni. Kilka niezależnych wątków, których bohaterami są radiowiec, kelner, panna młoda, pisarka, mąż i żona oraz behawiorysta zwierząt, łączy jedno – każdy z nich po tym, jak niespodziewanie zostaje wciągnięty w wir zmieniających ich życie zdarzeń, dostaje tytułowego ataku paniki. Opisywaną jako pierwszą od dawna naprawdę udaną polską komedię, często porównuje się do argentyńskich „Dzikich historii” w reżyserii Damiána Szifróna. A to stanowi chyba najlepszą możliwą rekomendację…

Cudowny chłopak – 19 stycznia

Reżyser mojego ukochanego „Charliego” opowiada o chłopcu, który od urodzenia ma zdeformowaną twarz i po raz pierwszy idzie do szkoły. Uczący się do tej pory w domu Auggie ma nadzieję, że koledzy potraktują go jak zwyczajnego chłopca. Wszyscy jednak wiemy, jak bezlitosne potrafią być dzieciaki w tym wieku. Grany przez znanego ze znakomitej roli w filmie „Pokój” Jacoba Trambley’a bohater, szybko staje się szkolnym „dziwadłem”. Wszystko zmienia się jednak gdy na swojej drodze spotyka nową uczennicę, która przyjaźni się z nim nie zważając uwagi na wygląd. Wspierany przez nową przyjaciółkę Auggie postanawia więc udowodnić wszystkim wokół, że wygląd nie definiuje go jako człowieka i nie tylko on czyni go kimś niezwykłym. W rolach głównych oprócz wspomnianego Jacoba Trambley’a zobaczymy Julie Roberts i Owena Wilsona. Niewątpliwie szykuje się wzruszający seans…

Czas mroku - 26 stycznia

Wciąż czekający na swojego pierwszego – a moim zdaniem od dawna zasłużonego – Oscara Gary Oldman, wciela się w rolę jednej z najważniejszych polityków ubiegłego wieku. Nowy film Joe Wrighta opowiada bowiem o pierwszych miesiącach urzędowania brytyjskiego premiera Winstona Churchilla, który walczy z nazistowską inwazją na Europę oraz o bezpieczną ewakuację tysięcy żołnierzy wojsk alianckich będących w potrzasku na plażach Dunkierki. Po pierwszych trailerach film zapowiada się naprawdę ciekawie. Jeśli nie dla fabuły będącej dość klasyczną historyczną biografią, to dla samego Oldmana…

Wszystkie pieniądze świata – 26 stycznia

Film wokół którego z wiadomych względów głośno było na długo przed premierą. Dodatkowego znaczenia całej zaistniałej w okół tego tytułu sytuacji dodaje nominacja do Złotego Globa Christophera Plummera, który w ekspresowych dokrętkach na kilkanaście tygodni przed premierą zastąpił usuniętego z filmu Kevina Spacey’ego. Wszystkie pieniądze świata w reżyserii niemającego ostatnio dobrej passy Ridleya Scotta opowiada historię porwania 16-letniego Johna Paula Getty’ego III i o desperackiej próbie jego oddanej matki, by przekonać swojego nad wyraz skąpego dziadka miliardera, Jeana Paula Getty’ego, by zapłacił okup.

Tamte dni, tamte noce – 26 stycznia

Północne Włochy, lato 1983 roku. Elio Perlman, błyskotliwy siedemnastolatek o amerykańsko-włoskim pochodzeniu, spędza wakacje w XVII-wiecznej willi, komponując i grając muzykę klasyczną, czytając i flirtując ze swą przyjaciółką – Marzią. Cieszy go każda chwila spędzona w willi, zwłaszcza że za kompana ma swego ojca, szanowanego profesora specjalizującego się w greko-romańskiej kulturze, oraz matkę Annellę, tłumaczkę, która uczy chłopaka rozkoszować się kulturą i przyrodą Włoch. Obycie i wykształcenie oraz talent Elia sprawiają wrażenie, że mamy do czynienia z dorosłym, w pełni ukształtowanym mężczyzną, a jednak wielu rzeczy musi się jeszcze nauczyć – zwłaszcza w obcej mu dotąd dziedzinie – miłości. Pewnego dnia do willi przybywa Oliver, młody amerykański stypendysta, pracujący z ojcem Elia nad swym doktoratem. W porażająco pięknych krajobrazach spalonej słońcem Italii Elio i Oliver odkrywają odurzającą siłę wzajemnego przyciągania. To lato zapamiętają na zawsze.

Dusza i ciało – 26 stycznia

Od chwili, gdy Maria zostaje kontrolerem jakości w rzeźni w Budapeszcie, zaczynają się zakulisowe szepty. W czasie lunchu w sterylnej kantynie młoda kobieta siada samotnie. Podchodzi do swojej pracy poważnie i ściśle przestrzega przepisów. Jej świat składa się z liczb i danych, które wryły się w jej pamięć od dzieciństwa. Jej szef, trochę starszy od niej Endre, to również spokojny człowiek. Stopniowo zaczynają się poznawać. Odkrywają nie tylko braterstwo dusz, ale nawet to, że mają takie same sny. Ostrożnie próbują sprawić, by się spełniły.

Więzień labiryntu: Lek na śmierć – 26 stycznia

W spektakularnym finale młodzieżowej sagi o Więźniu labiryntu rany przez Dylana O’Brien’a Thomas staje na czele grupy zbiegłych Streferów, którzy wyruszają z ostateczną misją. Jeśli chcą ocalić swych przyjaciół, muszą wkraść się do legendarnego Ostatniego Miasta – kontrolowanego przez organizację DRESZCZ. Ich celem jest odnalezienie tytułowego lekarstwa na śmiertelną chorobę znaną jako „Flare”.

 

Pozostałe:

Gotowi na wszystko. Exterminator – 5 stycznia (Polska/ REŻ. Michał Rogalski TRAILER
I tak cię kocham – 5 stycznia (USA/ REŻ. Michael Showalter)  TRAILER
Studniówk@ – 5 stycznia (Polska, Włochy/ REŻ. Alessandro Leone)  TRAILER
M jak Morderca – 5 stycznia (Francja, USA/ REŻ. Johnny Martin TRAILER
Pasażer – 12 stycznia (USA/ REŻ. Jaume Collet-Serra)  TRAILER
Roman J. IsraelEsq. – 19 stycznia (USA/ REŻ. Dan Gilroy)  TRAILER

Syn Królowej śniegu – 19 stycznia (Polska/ REŻ. Robert Wichrowski) → TRAILER

Escape Room – 19 stycznia (USA/ REŻ. Will Wernick TRAILER

SERIALE

Zestawienie obejmuje 9 seriali ułożonych w kolejności amerykańskich dat premier!

Grown-ish – 3 stycznia

Spin-off popularnego serialu „black-ish” skupiający się na młodszym pokoleniu bohaterów pierwowzoru.

The End of the F***ing World – 5 stycznia

Czarna komedia od Netflixa, w której dwójka nastoletnich outsiderów – James i Alyssa – postanawia wyruszyć we wspólną podróż uciekając przed zbliżającą się dorosłością.  Chłopak ponadto uważa się za niezdolnego do uczuć psychopatę. Jako 8 latek włożył rękę do rozgrzanego tłuszczu tylko po to, aby coś poczuć. Kiedy miał 15 lat, włożył kota swego sąsiada do pudełka, zabrał go do lasu i zabił. Teraz jako następny cel obrał sobie zabicie swojej wulgarnej współtowarzyszki. Jednak jak się okazuję, to właśnie ona może być jedyną osobą na świecie przy której coś czuje. Ośmioodcinkowy brytyjski serial jest ekranizacją komiksu autorstwa Charlesa Forsmana.

Philip K. Dick’s Eletric Dreams – 12 stycznia

Antologia sci-fi fabularnie i wizualnie oparta na twórczości Phillipa K. Dicka.

Black Lightning – 16 stycznia

Abstrahując od jakości artystycznej seriale o postaciach DC produkowane przez stacje The CW stały się wszystkim, czego ich dotychczasowy filmowe odpowiedniki wciąż nie osiągnęły: są beztroskie, rozrywkowe i czasem mniej, czasem bardziej, ale nierzadko zabawne. Nic więc dziwnego, że na horyzoncie pojawia się kolejny serial, który jednak tym razem będzie samodzielnym tytułem nie wchodzącym w skład tzw. ArrowverseBlack Lightning opowie o emerytowanym superbohaterze, który przez niszczące jego dzielnicę wojny gangów zostanie zmuszony, aby raz jeszcze założyć swój kostium i maskę oraz zawalczyć o lepsze jutro dla swojej rodziny.

American Crime Story: The Assassination of Gianni Versace – 17 stycznia

Kolejna cześć znakomitej antologii Ryana Murphy’ego, w której tym razem przyjrzymy się tajemniczej sprawie zabójstwa projektanta Gianni’ego Versace. Jednak w odróżnieniu od „Sprawy O.J. Simpsona” nie skupimy się na toczącej się rozprawie sądowej, a na pobudkach i motywach, które kierowały jego oprawcą.

Counterpart – 21 stycznia

Laureat Oscara J. K. Simmons w zapowiadanym jako thriller science fiction Counterpart wciela się w rolę Howarda Silka – pracownika agencji ONZ, który odkrywa, że jego pracodawca skrywa potężny sekret. Przejście do innego, alternatywnego wymiaru. Bohater znajduje tam swojego odpowiednika, z którego życie uczyniło zupełnie inną osobę. Jego kompletnie przeciwieństwo.

The Allienist  – 22 stycznia

Akcja opartego na motywach powieści Caleba Carra thrillera psychologicznego The Alienist rozgrywa się w 1896 roku w Nowym Yorku. Wtedy też w mieście dochodzi do serii morderstw, których ofiarami są młodzi mężczyźni pracujący jako męskie prostytutki. Trzymane w tajemnicy śledztwo w tej sprawie rozpoczynają psycholog kryminalny dr Laszlo Kreizler i reporter New York Times John Moore. Serial oferuje widzowi spojrzenie na ówczesną psychologię kryminalną, media i biurokrację organów ścigania. W rolach głównych wystąpią – Dakota Fanning, Luke Evans i Daniel Brühl.

Mosaic - 22 stycznia

Nowy rok zaczynamy z przytupem, bo od nowego ekspetymentalnego serialu Stevena Soderbergha. Mosaic można bowiem oglądać za pomocą specjalnej interaktywnej aplikacji na smartfony, pozwalającej m.in. decydować widzowi z perspektywy którego bohatera ogląda fabularne wydarzenia czy dającej mu dostęp do dokumentów rozszerzających fabułę, ale i również oczywiście w wersji tradycyjnej. Składająca się z pięciu epizodów fabuła serialu opowiada o śledztwie w sprawie zabójstwa Olivi – autorki i ilustratorki popularnych książek dla dzieci, w której rolę wciela się Sharon Stone.

Waco – 24 stycznia

Tytułowe Waco to małe miasteczko w Teksasie, w którym 28 lutego 1993 roku FBI dokonało trwającego 51 dni oblężenia na siedzibę podejrzanego o gromadzenie nielegalnej broni Davida Koreshe’a. Stojący na czele własnej sekty mężczyzna, zabarykadował się wraz z bezwzględnie oddanymi mu wyznawcami tzw. Gałęzi Dawidowa, a rutynowe przeszukanie przerodziło się w strzelaninę. Z wydarzeniami i kończącą je masakrą, które miały wtedy miejsce, do dziś związanych jest wiele kontrowersji.

Pozostałe:

Archiwum X: sezon XI – 3 stycznia (USA/ Fox) - trailer
9-1-1 – 3 stycznia (USA/ Fox) - trailer
Alone Together – 10 stycznia (USA/ FreeForm) - trailer
The Patch: sezon III – 17 stycznia (USA/ Hulu) - trailer
Beyond: sezon II – 18 stycznia (USA/ Freeform) - trailer
Grace i Frankie: sezon IV – 19 stycznia (USA/ Netflix) TRAILER
Autor: Filmoholik

05.01.2018