Na co komu muzyka w filmie?

We wtorek „Nieściszalni” i Jan Topolski w Kinie Szkoły Filmowej

Nieściszalni-Topolski-wydarzenie-wtNa co komu muzyka w filmie? Czy powinna być wyłącznie dodatkiem do obrazu i fabuły czy też świadczyć o indywidualności? Wszyscy dobrze pamiętamy motywy muzyczne do kultowych filmów, jak „Gwiezdne Wojny” czy „Indiana Jones”. Wszyscy także pamiętamy dobrze, jak cztery lata temu zewsząd słyszeć można było „Nightcall” (Kavinsky & Lovefoxxx), które stało się znane za sprawą „Drive” Nicolasa Windinga Refna. W jaki sposób jednak powinniśmy dodać muzykę do filmu, aby stanowiła idealne dopełnienie pozostałych warstw?

O muzyce filmowej postanowiliśmy porozmawiać z osobą, która na połączeniu filmu i muzyki zna się najlepiej. Gościem w Kinie Szkoły Filmowej będzie Jan Topolski krytyk filmowy i muzyczny w jednym. Dowiemy się, na co zwraca uwagę, gdy po raz pierwszy ogląda film. Kontekstem do spotkania będzie projekcja „Nieściszalnych” w reż. Oli Simonssona i Johannesa Stjärna Nilssona – produkcji, która muzykę wykorzystuje w wyjątkowo przewrotny sposób.

„Kino i muzyka często nijak się do siebie nie mają, jednak istnieją między nimi intrygujące i fascynujące punkty styczne, zbliżenia i filiacje. Kino jako sztuka czasowa i montażowa, muzyka jako narracja i dramat, forma, tempo, barwa, kino o muzyce, muzyka o kinie, filmy muzyczne, muzyka filmowa… Temat jest zaiste rozległy i nadal świeży, mimo znamienitych w polskim piśmiennictwie tradycji, z fundamentalnymi książkami Zofii Lissy (Estetyka muzyki filmowej) i Alicji Helman (Rola muzyki w filmie) z lat 60. na czele. Zmieniły się wszakże czasy, terminy, zjawiska, wymieniane filmy i twórcy.”

Jan Topolski, Ruchmuzyczny.pl

Jan Topolski – muzykolog, krytyk muzyczny i filmowy oraz wieloletni programer Festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty. Współpracownik m.in. „Kina”, „Ruchu Muzycznego”, „Dwutygodnika”, „Tygodnika Powszechnego”, Programu Drugiego Polskiego Radia. Współzałożyciel i w latach 2004-11 redaktor naczelny „Glissanda” – jedynego polskiego magazynu poświęconego muzyce współczesnej. Od 2010 roku konsultant Mariusza Trelińskiego, dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, w zakresie opery współczesnej i zamówień u polskich kompozytorów. Autor pierwszej polskiej monografii jednego z najważniejszych kompozytorów XX wieku – „Widma i czasy. Muzyka Gerarda Griseya”.

Do zobaczenia i usłyszenia!!

Wstęp wolny!

Dodaj komentarz