zonda2

Kinowe podsumowanie roku – Jacole 2016

Kategoria:

musJak co roku wybrałem najlepsze filmy, jakie w ciągu ostatnich 12 miesięcy udało mi się obejrzeć poza domem. Celowo napisałem „poza domem”, gdyż filmy oglądałem nie tylko w kinie, ale i np. w muzeach (np. projekty video, zapisy performance, filmy dokumentalne i krótkometrażowe), oraz w innych miejscach. Postanowiłem przyznać Jacole 2016
W sumie w 2016 r. obejrzałem 142 filmy z 42 krajów (rok wcześniej 101 filmów z 43 krajów). Rzecz jasna, omijałem propozycje multipleksowe, za wyjątkiem kilku kreskówek dla dzieci, na które udałem się z moją córką. W sumie było 34 kategorii Jacoli + kategoria specjalna – Najgorszy Film Jaki Widziałem.
Mijający rok przyniósł mi wiele dobrych polskich filmów. Od przedwojennych („Robert i Bertrand” z 1938 r.) po takie produkcje jak „Body / Ciało” Małgorzaty Szumowskiej (której „W imię” i „Sponsoring” mocno mnie swego czasu zawiodły), „Moje córki krowy”, „Jestem mordercą” a zwłaszcza „Na granicy” i „Ostatnią rodzinę”. Na rewelacyjny pomysł wpadł Łukasz Izert i jego Zespółwespół„Z kamerą wśród śmieci” to prawdziwa perełka. Jak dobrze, że pokazywana była przed projekcjami pod chmurką w Centrum Nauki Kopernik.
Zawiodło kino indyjskie. Propozycji było sporo, wszak Kino Luna „częstuje” nas comiesięczną premierą prosto z Bollywoodu. Jednak same filmy nie powaliły na kolana, nie pomogli tu nawet dwaj panowie KhanSalman (w filmie „Sultan”) oraz Shahrukh (w obrazie „Fan”).
Najwięcej nominacji, bo aż sześć (najlepszy film, najlepsza rola męska, najlepsza rola żeńska, najlepszy film biograficzny, najlepszy film polski oraz najlepszy film europejski) otrzymała „Ostatnia rodzina”. Przekuło się to jednak w zaledwie dwie nagrody (Aleksandra Konieczna jako Najlepsza Aktorka oraz w kat. Najlepszy Film Polski).
Królem polowania została produkcja Carlosa Saury„Argentyna, Argentyna”. Cztery nominacje i cztery nagrody, w tym za najlepszy film i najlepszą reżyserię. Na dole dzisiejszego wpisu zamieszczam jeden z utworów wykorzystany w filmie – nieżyjąca już królowa muzyki argentyńskiej, Mercedes Sosa, śpiewa w „Todo Cambia” o tym, jak wszystko się zmienia.
Poniżej najważniejsze kategorię tegorocznych Jacoli (zwycięzcy są wyboldowani):

FILM DLA DZIECI/MŁODZIEŻY:
„Barbie. Gwiezdna przygoda” („Barbie: Star Light Adventure”, USA, reż. A. Tan, M. Goguen, 2016)
„Dhanak” (Indie, reż. N. Kukunoor, 2016)
„Dziedzictwo Rubina” („The Legacy of Rubies”, Niemcy, Nigeria, reż E. Okoye, 2015)
„Marzenie Awy” („Le Rêve d’Awa”, Senegal, reż. Y. Diémé. Z. Zeidan)
„Misiek w Nowym Jorku” („Norm of the North, USA, Indie, reż. T. Wall, 2016)

KRÓTKI METRAŻ:
„Footit et Chocolat III. Chaise en Bascule” (Francja, 1897)
„Marzenie Awy” („Le Rêve d’Awa”, Senegal, reż. Y. Diémé. Z. Zeidan)
“To pilne!” (“C’est Urgent!”, Demokratyczna Republika Konga, reż. A. Pululu)
“Widelec, łyżka i skoczek” (“A Fork, a Spoon, and a Knife”, Kenia, reż. Z. Kimundo & M. Nair, 2015)
„Z kamerą wśród śmieci” (Polska, reż. Ł. Izert, 2016)

FILM DOKUMENTALNY:
„#mojaucieczka” („#myescape”, Niemcy, reż. E. Sasse, 2016)
„Kara tysiąca cięć” („Death By a Thousand Cuts”, Dominikana, USA, reż. J. Meija Botero, 2016)
„Krakowski Kazimierz” („Cracow Kazimierz (The Jewish District)”, USA, reż. J. Bryan, 1936)
“Nice People” (“Filip & Fredrik presenterar Trevligt folk”, Szwecja, reż. A. Helgeson, K. af Klintberg, 2015)
“Pod opieką wiecznego słońca” (“Under the Sun”, Łotwa, Niemcy, Czechy, KRLD, reż. V. Manski, 2015)

STARY FILM (wyprodukowany min. 50 lat temu):
„Ajantrik” (Indie, reż. R. Ghatak, 1958)
„Bartek zwyciezca” (Polska, reż. E. Puchalski, 1923)
„Dwa kwiaty” („Do Phool”, Indie, reż. A.R. Kardar, 1958)
„Footit et Chocolat III. Chaise en Bascule” (Francja, 1897)
„Robert i Bertrand” (Polska, reż. M. Krawicz, 1938)

NAJLEPSZA KOMEDIA:
„Kebab i Horoskop” (Polska, reż. G. Jaroszuk, 2013)
„Opieka domowa” („Domácí péče”, Czechy, Słowacja, reż. S. Horák, 2015)
„Robert i Bertrand” (Polska, reż. M. Krawicz, 1938)
„Umrika” (Indie, reż. P. Nair, 2015)
„Win / Win” (Szwajcaria, Belgia, reż. C. Tonetti, 2013)

FILM AZJATYCKI:
„Dhanak” (Indie, reż. N. Kukunoor, 2016)
„Fan” (Indie, reż. M. Sharma, 2016)
„Idol z ulicy” („Ya Tayr al-Tayar”, Palestyna, reż. H. Abu Assad, 2015)
“Kot do wynajęcia” (“Rent-a-Cat, Japonia, reż. N. Ogigami, 2012)
“Malaria” (Iran, reż. P. Shahbazi, 2016)

FILM POLSKI:
„Body / Ciało” (Polska, reż. M. Szumowska, 2015)
„Jestem mordercą” (Polska, reż. M. Pieprzyca, 2016)
„Moje córki krowy” (Polska, reż. K. Dębska, 2015)
“Na granicy” (Polska, reż. W. Kasperski, 2016)
„Ostatnia rodzina” (Polska, reż. J.P. Matuszyński, 2016)

FILM EUROPEJSKI:
„Body / Ciało” (Polska, reż. M. Szumowska, 2015)
„Chocolat” (Francja, reż. R. Zem, 2016)
„Mustang” (Turcja, Francja, Niemcy, Katar, reż. D.G. Ergüven, 2015)
„Pani od historii” („Les Héritiers”, Francja, reż. M.C. Mention-Schaar, 2014)
„Ostatnia rodzina” (Polska, reż. J.P. Matuszyński, 2016)

NAJLEPSZA MUZYKA W FILMIE:
Hani Asfari – „Idol z ulicy” („Ya Tayr al-Tayar”, Palestyna, reż. H. Abu Assad, 2015)
Stephen Ibaaku Bassene – „Marzenie Awy” („Le Rêve d’Awa”, Senegal, reż. Y. Diémé. Z. Zeidan)
Rahul Dev Burman – „Dwa kwiaty” („Do Phool”, Indie, reż. A.R. Kardar, 1958)
Sırrı Süreyya Önder & Aytekin Ataş – „Międzynarodówka” („Beynelmilel”, Turcja, reż. S.S. Önder & M. Gülmez, 2006)
Vishal-Shekhar – „Befikre” (Indie, reż. A. Chopra, 2016) & „Sultan” (Indie, reż. A.A. Zafar, 2016)

NAJLEPSZA ROLA DRUGOPLANOWA:
Ghalia Benali – „As Open My Eyes” („À Peine J’Oure les Yeux”, Tunezja, Francja, Belgia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, reż. L. Bouzid, 2016)
Ewa Dałkowska – „Body / Ciało” (Polska, reż. M. Szumowska, 2015)
Bogdan de Barbaro – „Nawet nie wiesz, jak bardzo cię kocham” (Polska, reż. P. Łoziński, 2016)
Gulfam Khan – „Dhanak” (Indie, reż. N. Kukunoor, 2016)
Adam Woronowicz – „Sługi Boże” (Polska, reż. M. Gawryś, 2016)

NAJLEPSZY REŻYSER:
Karan Johar – „Serce nie sługa” („Ae Dil Hai Mushkil”, Indie, 2016)
Ruchika Negi & Amit Mahanti – „Every Time You Tell a Story” (Indie, 2016)
Ebele Okoye – „Dziedzictwo Rubina” („The Legacy of Rubies”, Niemcy, Nigeria, 2015)
Carlos Saura – „Argentyna, Argentyna” („Zonda, folclore argentino”, Argentyna, 2015)
Maneesh Sharma – „Fan” (Indie, 2016)

NAJLEPSZA AKTORKA:
Arlane Ascaride – „Pani od historii” („Les Héritiers”, Francja, reż. M.C. Mention-Schaar, 2014)
Katarzyna Dąbrowska – „Sprawiedliwy” (Polska, reż. M. Szczerbic, 2015)
Aleksandra Konieczna – „Ostatnia rodzina” (Polska, reż. J.P. Matuszyński, 2016)
Alena Mihulová – „Opieka domowa” („Domácí péče”, Czechy, Słowacja, reż. S. Horák, 2015)
Aishwarya Rai – „Serce nie sługa” („Ae Dil Hai Mushkil”, Indie, K. Johar, 2016)

NAJLEPSZY AKTOR:
Marcin Dorociński – “Na granicy” (Polska, reż. W. Kasperski, 2016)
Salman Khan – „Sultan” (Indie, reż. A.A. Zafar, 2016)
Shahrukh Khan – „Fan” (Indie, reż. M. Sharma, 2016)
Andrzej Seweryn – „Ostatnia rodzina” (Polska, reż. J.P. Matuszyński, 2016)
Omar Sy – „Chocolat” (Francja, reż. R. Zem, 2016)

NAJLEPSZY FILM:
„Argentyna, Argentyna” („Zonda, folclore argentino”, Argentyna, reż. C. Saura, 2015)
„Chocolat” (Francja, reż. R. Zem, 2016)
„Idol z ulicy” („Ya Tayr al-Tayar”, Palestyna, reż. H. Abu Assad, 2015)
„Mustang” (Turcja, Francja, Niemcy, Katar, reż. D.G. Ergüven, 2015)
„Ostatnia rodzina” (Polska, reż. J.P. Matuszyński, 2016)

——————————————————-

NAJGORSZY FILM JAKI WIDZIAŁEM W KINIE W 2016 roku:
„Kabała w Kabulu” („Cabale a Kaboul”, Rumunia, Belgia, reż. D. Alexe, 2006)

Autor: Jacek Wojciechowski

31.12.2016