Festiwal KONTAKT w Toruniu po raz 24.

11 spektakli z 7 krajów

KONTAKT 2018 (3)Którędy na dzisiejszej mapie teatralnej przebiegają granice Wschodu i Zachodu? Jakie języki teatralne kształtują rozciągający się „od Wschodu do Zachodu” świat? Czy geopolityczne różnice wpływają na odmienne sposoby budowania rzeczywistości scenicznej? Czy w globalnym świecie postinternetu tożsamość narodowa ma jeszcze jakieś znaczenie? A może pochodzenie, miejsce urodzenia i lokalne tradycje wciąż odciskają wyraźne piętno na teatralnych estetykach? Odpowiedzi na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym KONTAKT 2018 odbywającym się 19–25 maja w Toruniu!

Hasło tegorocznej edycji Festiwalu: „Od Wschodu do Zachodu” jest zarówno nawiązaniem do historii Festiwalu, który w latach 90. zaczynał od pokazywania spektakli zza wschodniej i zachodniej granicy, stając się przestrzenią otwartą na dialog i międzykulturową wymianę artystycznych idei, jak i do powracających po latach tropów, motywów, ale także niepokojów. Dziś, gdy coraz częściej dostrzegamy prześladujące nas widma przeszłości, takie jak manipulacje władz, tendencje totalitarne czy zachowania ksenofobiczne, kontakt z innym, choćby pochodził on z drugiego końca świata, staje się niezwykle potrzebny i wartościowy.

Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTAKT od początku lat 90. poszukiwał spektakli wymagających – w odważny i bezkompromisowy sposób poruszających niełatwe tematy, ale także eksperymentujących z formą, wykorzystujących odmienne języki estetyczne. Naszym  celem jest prezentowanie przedstawień, które pobudzają do refleksji, rozsadzają proste interpretacje rzeczywistości, podkreślają jej wieloaspektowość. Zależy nam na wspólnym wypracowywaniu przestrzeni otwartej na swobodną wymianę myśli; miejsca, w którym możliwa stanie się wnikliwa i dopuszczająca wielość głosów i perspektyw analiza sytuacji dzisiejszego świata. – Andrzej Churski, Dyrektor Festiwalu KONTAKT i Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu.

Podczas 24. edycji Festiwalu w ramach konkursu zaprezentowanych zostanie 11 spektakli z 7 krajów. Osią festiwalu będą dwa spektakle: „Lokis” w reżyserii Łukasza Twarkowskiego z Lietuvos Nacionalinis Dramos Teatras (Litewskiego Narodowego Teatru Dramatycznego w Wilnie) oraz „Requiem dla L.” belgijskiego zespołu tanecznego Les ballets C de la B.

„Lokis” (soboLokis-photo-D.Matvejevta 19.05, g. 18:00) to imponujące widowisko multimedialne z pogranicza teatru i sztuk wizualnych, które wykorzystując nowoczesne techniki filmowe, stawia pytanie o władzę obrazu nad naszymi umysłami. Przedstawienie to odznaczone zostało najważniejszymi litewskimi nagrodami teatralnymi – Złotymi Krzyżami Sceny – przyznanymi za: reżyserię, projekcje wideo, pierwszoplanową role żeńską oraz drugoplanową rolę męską. Ten specyficzny, odwołujący się do medium filmowego język teatralny Łukasza Twarkowskiego znany jest polskiej widowni choćby ze znakomitej inscenizacji „Akropolis” Stanisława Wyspiańskiego (Narodowy Stary Teatr w Krakowie), w której Twarkowski także poszukiwał innowacyjnych technik audiowizualnych będących w stanie odzwierciedlić wielokrotne zapośredniczenie współczesności.

Requiem_dla_L___photo-chris_van_der_burght (10)Festiwal zakończy najnowszy spektakl belgijskiego reżysera i choreografa, Alaina Platela oraz jego zespołu tanecznego Les ballets C de la B – „Requiem dla L.” (czwartek 24.05 i piątek 25.05, g. 18:00), w którym różne tradycje muzyczne – od opery, przez jazz, po muzykę afrykańską – zaprzęgnięte zostaną w celu rekonstrukcji „Requiem” Mozarta, największego, choć nieukończonego dzieła genialnego kompozytora.

Festiwal otworzy premiera spektaklu „Wielkie Niebo. Od Wschodu do Zachodu” stworzonego wspólnie z zespołem Teatru im. W. Horzycy przez reżyserkę Natalię Iwaniec, pierwszą w Polsce certyfikowaną instruktorkę Gaga, języka ruchu, którego twórcą jest Ohad Naharin (sobota 19.05, g. 16:00).

Zachód reprezentują:

Szwajcarzy z przedstawieniem „Leonce i Lena” Georga Büchnera w reżyserii i opracowaniu  muzycznym Thoma Luza zwanego „nowym Marthalerem” – ironiczno-poetycki teatr muzyczny najwyższej próby (niedziela 20.05, g. 18:00).

Niemcy, którzy pojawią się dwukrotnie: jako berliński Maxim Gorki Theater z „Po nas choćby kosmos” Sibylle Berg w reżyserii Sebastiana Nüblinga (niedziela 20.05, g. 20:30) –  pełnym humoru przedstawieniem będącym refleksją nad przyszłością Europy;   oraz jako Hauptakton GbR z Monachium z „Sytuacją z wyciągniętą ręką” w reżyserii Olivera Zahna, spektaklem politycznym stawiającym pytanie o to, jak radzimy sobie z niematerialnym dziedzictwem naszej zbiorowej przeszłości. (czwartek 24.05, g. 18:30)

 

Wschód reprezentują:

Dwa spektakle z Moskwy: „Panna bez posagu” Aleksandra Ostrowskiego z Teatru Szkoła Sztuki Dramatycznej w reżyserii Dmitrija Krymowa, jednego z rewolucjonistów rosyjskiego teatru oraz ironiczny „Człowiek z Podolska” w reżyserii Michaiła Ugarowa z Teatr.doc, który za pomocą narzędzi teatru dokumentalnego analizuje kategorię dzisiejszego patriotyzmu. Tekst sztuki otrzymał nagrodę na ostatniej edycji Festiwalu Złota Maska w Moskwie.

Rosjanie z Dialogue Dance Company (Kostroma) pokażą „Marusię” w reżyserii i choreografii Alexandra Andrijaszkina – spektakl żartobliwie badający recepcję teatru fizycznego, a także stereotypy narosłe wokół tańca współczesnego w Rosji i Europie.

Ryski Rosyjski Teatr im. Michaiła Czechowa zaprezentuje tragedię antyczną „Medea” w nowoczesnej inscenizacji Vladislavsa Nastavševsa z wybitną rolą łotewskiej aktorki, Guny Zariņy.

Polskę reprezentuje najlepszy (zdaniem zagranicznych jurorów) spektakl festiwalu Boska Komedia „Sekretne życie Friedmanów” Marcina Wierzchowskiego i Daniela Sołtysińskiego w reżyserii Marcin Wierzchowskiego z Teatru Ludowego w Krakowie.

Jurorami konkursu będą: Thomas Irmer – niemiecki krytyk teatralny, publicysta, wykładowca akademicki, Marius Ivaškevičius – litewski prozaik i dramatopisarz oraz Dariusz Kosiński – profesor w Katedrze Performatyki na UJ w Krakowie, zastępca dyrektorki Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Poza konkursem będzie można zobaczyć dwa spektakle Teatru im. Wilama Horzycy: „Tango” Mrożka w reż. Piotra Ratajczaka oraz „Reykjavik’74” Sokołowskiej w reż. Katarzyny Kalwat. Prezentacjom spektakli festiwalowych towarzyszy Laboratorium Kontaktu – bogaty program innych działań teatralnych, na który złożą się: czytania performatywne, lekcja ruchu Gaga People, warsztaty dla dzieci i seniorów, tancerzy i autorów, wykłady, debaty, instalacje, projekcie kinowe, wystawy i wspólne śniadania przed teatrem

Opracowując program tegorocznego Festiwalu, zależało nam, aby teatr żył od wschodu do zachodu słońca i jeszcze dłużej (śmiech). Festiwal to święto dla naszego Teatru. Mam nadzieję, że tegoroczny KONTAKT zapadnie publiczności w pamięć – mówi Paweł Paszta, Dyrektor Artystyczny toruńskiego Teatru im. Wilama Horzycy.

Wszystkim spektaklom towarzyszy tłumaczenie symultaniczne na język polski i rosyjski.

 

BILETY oraz pełny program Festiwalu (konkurs, wydarzenia towarzyszące): http://festiwal.teatr.torun.pl/

ORGANIZATOR FESTIWALU: Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu

PARTNERZY GŁÓWNI FESTIWALU: Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Gmina Miasta Toruń, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

PARTNERZY LABORATORIUM KONTAKTU

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Filologiczny UMK, Zakład Plastyki Intermedialnej UMK, Uniwersytet Warszawski, Akademia Teatralna w Warszawie, Program „Niepodległa” MKiDN, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Galeria Wozownia, Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, Stowarzyszenie Twórców „Cztery wymiary to dla nas za mało”, Festiwal Młodej Dramaturgii LUBIMOWKA, Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Toruniu, Galeria i Ośrodek Plastycznej Twórczości Dziecka, Fundacja Plac Teatralny Polsko-Rosyjska Izba Handlowa, ZASP Oddział Bydgoszcz/Toruń

Dodaj komentarz