Rusza 12. Festiwal AfryKamera

Między 22 a 28 maja 2017 r. w warszawskim Kinie Praha odbędzie się 12. edycja Festiwalu AfryKamera. To pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej festiwal afrykańskiej kinematografii. W programie ponad 20 filmów fabularnych, dokumentalnych i krótkich form, a także spotkania z twórcami, wystawy plakatów filmowych czy warsztaty dla dzieci. Filmy prezentowane w ramach Festiwalu AfryKamera nie wchodzą do polskiej dystrybucji, będzie to jedyna okazja, żeby je zobaczyć. Festiwal odbędzie się również w wybranych kinach w Białymstoku, Gdańsku, Koninie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu.

Afryka to drugi co do wielkości kontynent na Ziemi, a wciąż pozostaje jednym z najbardziej marginalizowanych w mediach. Z 56 państw narodowych na obszarze Afryki za afrykańskie uważane są 54, 53 natomiast w całości leżą na kontynencie (niewielka część Egiptu znajduje się w Azji). To kontynent najbardziej zróżnicowany językowo, według różnych danych w Afryce występuje od 2 do3 tysięcy języków. To także kontynent ogromnych sprzeczności: ma najwyższy na świecie wskaźnik przyrostu naturalnego, jest najmłodszym kontynentem świata, a przy tym ma najniższą średnią długość życia i najniższe PKB na 1 mieszkańca. Mimo to gospodarki Ghany, Tanzanii, Wybrzeża Kości Słoniowej i Dżibuti znalazły się w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się gospodarek świata. To także kontynent ogromnych różnic politycznych – krwawych dyktatur, problemów rasowych, ale też demokratycznych systemów z tradycjami i pokojowych noblistów.

Afryka to także – o czym rzadko wiemy – kontynent olbrzymiego przemysłu filmowego, coraz częściej wymieniany obok Hollywood i Bollywood. Najlepsze dokonania kinematografii afrykańskiej będzie można poznać podczas 12. edycji Festiwalu AfryKamera, który odbędzie się między 22 a 28 maja 2017 roku w warszawskim Kinie Praha. Lokalne edycje festiwalu zagoszczą również w Białymstoku. Gdańsku, Koninie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu.

W programie filmowym Festiwalu przedstawiamy szerokie spektrum zarówno kinowe, jak i geograficzne. Podróżujemy zarówno po kontynencie, jak i po gatunkach artystycznych. Nie zabraknie mainstreamowych, uznanych na świecie produkcji z kontynentu, z różnych przyczyn pomijanych w Polsce, ale nie unikamy też kina bardziej eksperymentalnego i niezależnego. – mówi Przemysław Stępień, dyrektor artystyczny Festiwalu AfryKamera.
Ghana. Czarna Gwiazda

6 marca 2017 roku Ghana obchodziła 60-lecie odzyskania niepodległości. To tam rozpoczął się ruch wolnościowy Afryki, a jej przywódcy – Kwame Nkrumah czy Jerry Rawlings – byli katalizatorami rosnących aspiracji i nadziei całego kontynentu. Tam też intensywnie rozwija się afrykańska kinematografia, która rozmiarom nie dorównuje jeszcze największej – Nigeryjskiej, stawia jednak na jakość swoich produkcji.

W pięciu głównych blokach tematycznych będzie można poznać przekrój najlepszych dokonań ghańskiego i afrykańskiego kina ostatnich lat (większość filmów to ubiegłoroczne produkcje). W ramach Festiwalu pokazane zostaną filmy twórców ghańskich i te przygotowywane w międzynarodowych koprodukcjach. Te dotyczące wybitnych postaci Ghany i całej Afryki, oraz te przyglądające się lokalnemu folklorowi – muzyce, kulturze, codzienności. Znajdą się wśród nich zarówno filmy fabularne i dokumentalne, filmy zaangażowane społecznie i politycznie oraz niezależne horrory. Inspirujące historie afrykańskich kobiet, filmy gangsterskie, filmy o afrykańskiej modzie, a także przegląd filmów muzycznych oraz krótkich form.

kadr_Children-of-the-MountainBlok „Ghana. Czarna gwiazda” to filmowa podróż przez społeczne i artystyczne wątki, dominujące dzisiaj w Ghallywood. „Dzieci gór” („Children of the Mountain”, reż. Priscilla Anany, 2016), zdobywca głównej nagrody za najlepszą reżyserię oraz drugiego miejsca w plebiscycie publiczności na nowojorskim Tribeca Film Festiwal 2016, dotyka wątku stygmatyzacji chorób wrodzonych i niepełnosprawności w społeczeństwach afrykańskich. Jego pokaz zainauguruje w tym roku Festiwal AfryKamera. Temat choroby jako klątwy podejmowany jest również w głośnym „Przeklęci” („The Cursed Ones”, reż. Nana Obii-Yeboah, 2015). W tym cyklu pokazany zostanie film wschodzącej gwiazdy ghańskiego kadr_A-United-Kingdomkina – Ammy Asante„Zjednoczone królestwo” („A United Kingdom”, 2016) to film fabularny oparty na prawdziwej historii miłości Seretse Khamy, polityka botswańskiego, „ojca botswańskiej niepodległości” do białej urzędniczki z Londynu. Film podejmuje temat uprzedzeń rasowych i klasowych.

Blok „Niezłomna Afryka” to wybór filmów poświęconych trudnej historii kontynentu. Ważnym wątkiem jest tu historia kształtowania państwowości i ruchów wolnościowych w Afryce. Pokazane tu zostaną zarówno filmy pokazujące szeroki kontekst historyczny – choćby „Kimpa Vite: matka afrykańskiej rewolucji” („Kimpa Vite: The Mother of the African Revolution”, reż. Ne Kunda Nlaba, 2016) o jednej z najpotężniejszych postaci kongijskich ruchów narodowych i religijnych XVIII wieku – jak i współczesne ruchy społeczne, których przykładem jest „Kolwezi na fali” („Kolwezi on Air”, reż. Idriss Gabel, 2016), traktujący o roli lokalnych mediów w budowaniu świadomości obywatelskiej w niedemokratycznym otoczeniu przemysłowego miasta.

Ghańskim kinem rządzą kobiety, więc ich spojrzenie ma swoje miejsce w programie AfryKamery 2017. Blisko połowa programu ArfyKamery to filmy wyreżyserowane przez kobiety, osobne miejsce mają w nim także filmy poświęcone wybitnym kobiecym postaciom Afryki. W cyklu „Kobieta patrzy” zobaczyć będzie można między innymi „Królowa Katwe” („Queen of Katwe”, reż. Mira Nair, 2016) z główną rolą graną przez Lupitę Nyong’o, laureatkę Oscara za najlepszą rolę drugoplanową w „Zniewolony. 12 Years a Slave”. To historia inspirowana biografią Phiony Mutesi, urodzonej w ugandyjskich slumsach mistrzyni szachowej, jednej z pierwszych zawodniczek z Ugandy w historii tego sportu.

Ważnym elementem programu są filmy muzyczne, zebrane w ramach bloku „Rytmy Afryki”, oraz filmy dokumentalne. Te pierwsze to między innymi rockowy „Niebieski deszcz z domieszką czerwieni” („Anoukak tedalat taha tazoughai”, reż. Christopher Kirkley, 2015), opisywany jako „rewolucyjna historia gitar, motocykli, telefonów komórkowych i muzyki nowej generacji”. Bezpośrednią inspiracją dla powstania filmu był quasi-biograficzny „Purpurowy deszcz”, poświęcony młodości i karierze Prince’a. Innym spojrzeniem na afrykańską muzykę kadr_I-Shot-Bi-Kidudejest kanadyjski obraz „Bi Kidude na celowniku” („I Shot Bi Kidude”, reż. Andy Jones, 2015), historia zmarłej przed czterema laty „najstarszej wokalistki świata” („bi kidude” w języku suahili oznacza „babunię”). Bi Kidude znana jest polskiej publiczności z występów na wrocławskim Brave Festival. „Babunia” słynęła z zamiłowania do mocniejszych drinków, tytoniu i gry na bębnach. Muzyka będzie też ważnym elementem programu wydarzeń towarzyszących: 21 maja w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie wystąpi The Badji Band, a swoją obecność na festiwalu potwierdził między innymi Chris Salewicz, brytyjski dziennikarz muzyczny i autor książek biograficznych.

kadr_The-African-Who-Wanted-to-FlyW cyklu dokumentów z kolei pokazany zostanie między innymi obraz „Latający Afrykanin” („The African Who Wanted to Fly”, reż. Samantha Biffot, 2016), prawdziwa historia Luca Bendzy, chłopaka z Gabonu, który zafascynowany kinem Kung Fu postanowił zostać chińskim karateką. Dziś jest aktorem kina akcji, znanym między innymi z roli boksera Jesse’yego Glovera w filmie „Legenda Bruce’a Lee”. Na stałe współpracuje z Jackiem Chanem.

W programie Festiwalu nie zabraknie też kryminałów, prezentowanych w bloku zatytułowanym „W cieniu”. Pokazane tu zostaną między innymi „Mów mi złodziej” („Noem My Skollie”, reż. Daryne Joshua, 2016), jeden z najgłośniejszych filmów wyprodukowanych w ostatnich latach w RPA, egipski kryminał z elementami horroru i kina psychodelicznego „Niebieski słoń” („The Blue Elephant”, reż. Marwan Hamed, 2014), oraz gangsterski film oparty na prawdziwej historii grupy przestępczej z Antyli  „Gang z Antylii” („Le gang des Antillais”,reż. Jean-Claude Flamand-Barny, 2016).

12. edycję Festiwalu AfryKamera w Warszawie poprzedzi „Afrykański Weekend Kulturalny”, organizowany w ramach Nocy Muzeów w Staromiejskim Domu Kultury w dniach 20-21 maja. W programie znajdą się zabawy dla dzieci, warsztaty afrykańskiej biżuterii, spotkania poświęcone afrykańskiemu plakatowi filmowemu, warsztaty modowe, spotkania z twórcami kina afrykańskiego a także nocne seanse filmowe.

Szczegółowy program Festiwalu oaz imprez towarzyszących zostanie ogłoszony niebawem na stronie Festiwalu: http://www.afrykamera.pl/

Festiwal AfryKamera 2017
22-28 maja 2017, Kino Praha, Warszawa

oraz:
Gdańsk 12-14 maja
Konin 12-14 maja
Kraków 22-27 maja
Poznań 27 maja – 1 czerwca
Białystok 1-4 czerwca
Wrocław 1-4 czerwca
Łódź 2-4 czerwca

Dodaj komentarz