Czy istnieje przepis na dzieło sztuki? Skorzystaj z instrukcji Mariny Abramović, Yoko Ono, Davida Lyncha i sprawdź czy to możliwe. Nietypowa wystawa „do it” od 4 października w Łodzi

Sol LeWitt and Erwin Wurm do it instruction at NuMu in Guatemala City, 2015. Courtesy of Independent Curators InternationalJak wyglądałoby dzieło, jeśli to ktoś inny, niż sam artysta, byłby odpowiedzialny za jego produkcję? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie na wystawie „do it – instrukcja obsługi sztuki”. Co więcej, będziecie mogli taką odpowiedzialność wziąć na siebie wykonując krok po kroku instrukcje autorstwa artystów takich jak: Annette Messager, Christian Boltanski, Claire Fontaine, David Lynch, Jimmie Durham, Marina Abramović, Allison Knowles, Michelangelo Pistoletto, Paweł Althamer,  Nam June Paik, David Lynch czy Yoko Ono.

„Do it” to projekt, który od 25 lat krąży po całym świecie, a jeszcze nigdy nie był prezentowany w Polsce. Wystawa obędzie się w Łodzi w hali pofabrycznych zakładów WI–MA i trwać będzie od 4 do 28 października. Na ten czas miejsce zamieni się w przestrzeń wypełnioną działaniami twórczymi. Poprzez wprowadzanie i usuwanie niektórych dzieł wraz z upływem czasu, ekspozycja przybierać będzie formę „żywego organizmu”. Podczas łódzkiej odsłony zaproszeni artyści, kuratorzy, a przede wszystkim publiczność, stworzą istne laboratorium praktyk artystycznych. Już w dniu otwarcia wystawy będzie można stworzyć niejedno dzieło sztuki. W drodze na wernisaż zastanówcie się co jest Waszym prawdziwym marzeniem – pomoże nam to zrealizować dzieło Yoko Ono. A już na samym wernisażu polecamy szybko zapisywać się do mrożącego turnieju według instrukcji Lygii Pape. Nagroda jest jedyna w swoim rodzaju. Pierwszy tydzień to też początek naszych weekendowych spotkań. W piątek zapraszamy na performance Agaty Mariańskiej, a w sobotę na warsztaty, które pozwolą wszystkim lepiej poznać samych siebie. Zajęcia poprowadzi fotograf zainteresowany ciemną stroną człowieka, Hubert Humkamówi Jacek Laube, kurator wystawy.

Organizatorzy tajemniczo zachęcają również do zabrania ze sobą dowolnego czerwonego obiektu, który pozostanie na ekspozycji współtworząc dzieło Alison Knowles. Goście wernisażu zostaną też zaproszeni do podzielnego słuchania przemowy bezmyślnie bazgrząc na kartkach w myśl koncepcji Arana Uriego – szkice na marginesach powstałe w trakcie rozmów telefonicznych lub wykładów mogą być istnym dziełem sztuki. Podczas całego czasu trwania ekspozycji został zaplanowany również szereg wydarzeń towarzyszących – wernisaże, performensy, prezentacje, warsztaty dla dzieci i dorosłych, sekcja kulinarna, open i afterparty. Wstęp na wystawę, z wyjątkiem wybranych wydarzeń specjalnych, będzie bezpłatny. Pełny program, w kolejnych tygodniach, będzie dostępny na www.doit2018.pl.

Na wystawie „do it – instrukcja obsługi sztuki” każdy znajdzie w coś dla siebie. Mam na myśli zarówno wykonywanie instrukcji we własnym zakresie jak i przybycie na specjalne wydarzenia. Kluczowym aspektem naszej odsłony jest działanie na zasadzie laboratorium – każdego dnia wystawa będzie wyglądać inaczej, będzie nieustannie zmieniać się z upływem czasu w wyniku wykonywanych w jej ramach działań dodaje Jacek Laube.

Ponad 350 artystów i 50 miejsc na świecie, czyli krótka historia „do it”

Historia wystawy „do it” sięga 1993 roku, kiedy to artyści Christian Boltanski i Bertrand Lavier wraz z Hansem Ulrichem Obristem zastanawiali się czy wystawa sztuki może powstać na bazie instrukcji napisanych przez artystów. Jak wyglądało by dzieło, jeśli to ktoś inny niż sam artysta byłby odpowiedzialny za jego produkcję? Żeby sprawdzić co z tego wyniknie, zaprosili 12 artystów do nadesłania instrukcji, które przetłumaczyli na dziewięć języków i wydali w formie książki. Rok później w Klagenfurcie miała miejsce pierwsza odsłona „do it”. Koncepcja zakładała stworzenie niekończącej się wystawy. Dzisiaj jest to najdłużej prezentowana wystawa na świecie. Uczestniczyło w niej ponad 350 artystów z całego świata i reinterpretowana była w ponad 50 miejscach na świecie, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Portugalii, Francji, Kolumbii, Islandii, Tajlandii, Meksyku, Chinach i wielu innych krajach.

Dokładna lista zagranicznych artystów jest już dostępna, natomiast polscy artyści – interpretatorzy i twórcy nowych instrukcji zostaną ogłoszeni wkrótce. Koncepcja projektu do it zakłada, że gościnni kuratorzy mają możliwość zaproszenia kolejnych artystów do napisania nowych instrukcji na dzieło sztuki. Chętnie z tego korzystamy zapraszając kilkunastu polskich twórców, którzy naszym zdaniem mogą zaskoczyć publiczność (i nas!) swoimi pomyami. Dzięki temu mamy realny wpływ na powiększanie zbioru instrukcji najważniejszych postaci światowej sceny artystycznej. Nie chcemy zdradzać jeszcze wszystkich nazwisk, ale możemy wyjawić już trzech artystów. Będą to:  Lech Majewski, Józef Robakowski, Łukasz Skąpski (członek Supergrupy Azorro), a instrukcje, które napisali są bardzo inspirujące i różnorodne. Zapraszamy 12 października o godzinie 19:00 – to właśnie wtedy pojawią się wszystkie instrukcje napisane przez polskich artystów dodaje Karolina Balke, kuratorka wystawy.

Do it installation at Garage Center for Contemporary Culture in Moscow, 2014. Courtesy of Independent Curators International Sol LeWitt do it instruction at Frac des pays de la LoireHAB Galerie in Nantes, 2016. Courtesy of Independent Curators International Do it instruction by Louise Bourgeois at Frac des pays de la LoireHAB Galerie in Nantes, 2016. Courtesy of Independent Curators International

„Do it – instrukcja obsługi”
Wernisaż: 4 października, godz. 19:00
Termin otwarcia wystawy: 4-28 października 2018
WI-MA, al. Pi
łsudskiego 135, Łódź

Organizatorzy: Fundacja Superkurator oraz ekipa MamyCynk
Kurator „do it”: Hans Ulrich Obrist
Kuratorzy „do it – instrukcja obsługi”: Karolina Balke, Jacek Laube

Wydarzenie zostało objęte Honorowym Patronatem Prezydent Miasta Łodzi.

Wstęp na wystawę jest bezpłatny. Wystawę można zwiedzać codziennie w godzinach od 11:00 do 21:00. Wydarzenia specjalne odbywają się w weekendy. Więcej informacji: https://bit.ly/2QhKVsm.

 

Dodaj komentarz