„Adriana Lecouvreur”

Kategoria:

Piotr Beczała w transmisji „Adriany Lecouvreur” na żywo z Met 12 stycznia w kinach

„Adriany Lecouvreur” Francesca Cilèi nie wystawia się często, a jeśli już, to dla wielkich artystek, które potrafią wcielić się w postać głównej bohaterki, wzorowanej na prawdziwej postaci legendarnej francuskiej aktorki. W spektaklu nowej inscenizacji Sir Davida McVicara transmitowanym z nowojorskiej The Metropolitan Opera do kin 12 stycznia w głównej roli zobaczymy Annę Netrebko.

Dla polskich widzów być może większym magnesem jest nazwisko partnera rosyjskiej śpiewaczki, wcielającego się w postać Maurycego Saskiego Piotra Beczały. Opera „Adriana Lecouvreur” to klasyczny trójkąt miłosny z udziałem dwóch kobiet zakochanych w jednym mężczyźnie. Trzeci wierzchołek tego trójkąta stanowi księżna de Bouillon w wykonaniu gruzińskiej mezzosopranistki Anity Raczweliszwili. Spektakl zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Gianandrea Noseda.

THE METROPOLITAN OPERA: LIVE IN HD
„Adriana Lecouvreur” Francesca Cilèi
Prowadzenie podczas transmisji: Matthew Polenzani

Kulisy teatru, intryga, miłość i postać historyczna wielkiej XVIII-wiecznej paryskiej aktorki Adrienne Lecouvreur to składniki idealnego libretta operowego. Gwiazda francuskiej sceny teatralnej rzeczywiście była nie tylko cenioną za naturalność i wdzięk aktorką, ale także kochanką marszałka Maurycego Saskiego, syna Augusta Mocnego. Współcześni podejrzewali i przekazali to następnym pokoleniom, że aktorka została zamordowana przez rywalkę – księżnę de Bouillon – przy pomocy bukietu fiołków nasączonych trucizną. Na podstawie tej legendy Francesco Cilèa skomponował swoją niezwykle melodyjną operę, która wpisuje się w nurt werystyczny, czyli prezentowania na scenie prawdziwego życia ze wszystkimi codziennymi szczegółami. W nowej inscenizacji Sir Davida McVicara w roli tytułowej wystąpi Anna Netrebko, która całkiem niedawno dołączyła tę partię do swojego repertuaru. Maurycym, synem polskiego króla, będzie Piotr Beczała.

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 40 minut (w tym 2 przerwy).
Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami.

GŁOSY AMERYKAŃSKIEJ PRASY:

„Adriana Lecouvreur” musi mieć świetną obsadę i dyrygenta, aby odnieść sukces. Met zapewnia to i nawet więcej dzięki tej inscenizacji Davida McVicara, która zastępuje zatęchłą produkcję z 1963 roku stworzoną dla Renaty Tebaldi. Tenor Piotr Beczała, śpiewający z młodzieńczym zapałem, żarliwym liryzmem i z pięknymi wysokimi dźwiękami, jest idealny jako porywczy Maurizio. (…) To, że »Adriana Lecouvreur« wydaje się bardziej muzykalna niż zwykle, było również zasługą wnikliwego prowadzenia Gianandrei Nosedy”. – The New York Times

„Cilèa stworzył fascynującą rolę dla charyzmatycznej sopranistki, a Met z pewnością ma taką gwiazdę w tym spektaklu, Annę Netrebko, której aksamitny głos i wrażliwa interpretacja żywo przywoływały w tę sylwestrową noc postać legendarnej aktorki. (…) Jej występ, wraz z niezawodnym tenorem Piotrem Beczałą jako Mauriziem i robiącą błyskawiczną karierę mezzosopranistką Anitą Rachvelishvili jako rywalizującą z Adrianą księżną de Bouillon, był wystarczającym powodem do świętowania tego sylwestrowego wieczoru tak mało znanym dziełem”. – newyorkclassicalreview.com

„Uwodzicielska muzyka [napisana dla] Maurizia leży właśnie w najlepszej części połyskującego tenoru Piotra Beczały. Chociaż nie jestem w stanie wyrazić opinii o jego zdolnościach seksualnych, mogę powiedzieć, że chętnie roztrwonię całą rodzinną fortunę, by usłyszeć, jak owija swój głos wokół swojej pierwszej arii: „La dolcissima effigie”. – www.observer.com

Autor: redakcja

09.01.2019