11. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków – dzień 2.

Kategoria:

_images_dx4Za nami 2. dzień 11. Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków. Tym razem, oprócz pokazu dziewięciu filmów fabularnych, w tym kolejnych dzieł wybitnej reżyserki z Hongkongu, Ann Hui, znalazło się też coś dla fanów performance art. W Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MSN) zaprezentowano wystawę zdjęć Xing Danwen (artystka od lat używa zachodniego zapisu nazwiska – Danwen Xing), prekursorki performingu w Chinach. O kulisach powstawania zdjęć opowiadała kuratorka wystawy, Magda Lipska. Urodzona w 1965 r. w mieście Xi’an, w prowincji Shaanxi, w środkowej części kraju Danwen Xing jest autorką 140 prezentowanych w MSN zdjęć przedstawiających swoich przyjaciół związanych ze sztukami wizualnymi, performancem, teatrem eksperymentalnym oraz nowymi brzmieniami muzycznymi. Zobaczyć więc można między innymi Zhu Minga (ur. 1972 r. – prowincja Hunan, Chiny), który zasłynął z cyklu akcji performerskich znanych pod wspólną nazwę „Bubbles”. Artysta zamykał się nago w wielkiej mydlanej bańce, zza której obserwował otaczający go świat. Są także zdjęcia przedstawiające Ma Liuminga (ur. 1969 r. – Huangshi, Hubei, Chiny). Jego występy łączyły pierwiastek żeński z męskim, a to za sprawą ostrego makijażu, kobiecych rysów twarzy i długich włosów (pierwiastek żeński) kontrastujących z nagim ciałem i bujnym owłosieniem łonowym. Najbardziej znana akcja performance Ma Liuminga powstała w 1994 r. a zatytułowana była „Fen-Ma Liuming’s Lunch 1” (Fen to w Chinach imię często nadawane dziewczynkom). Artysta założył na penisa długą tubę, której zakończenie włożył sobie do ust. Rok wcześniej Ma, Zhu, Xing i kilkunastu innych młodych twórców stworzyło na wschód od Pekinu swoją wioskę, którą nazwali East Village (Beijing Dong Cun). Wprawdzie wioska przetrwała zaledwie rok, ale przez ten czas powstało w niej wiele ciekawych projektów.
Danwen Xing robiła również zdjęcia muzykom i wokalistom. Szczególnie upodobała sobie pioniera rocka w Chinach, Ciu Jiana (ur. 02.08.1961 r. – Pekin, Chiny), prekursora chińskiego punka He Yonga (ur. 15.02.1969 r. – Pekin, Chiny) oraz pierwszy żeński punkowy zespół w Państwie Środka – grupę o nazwie Cobra (眼镜蛇, obecny skład: Yang Ying, Yu Jin, Wang Xiaofang, Xiao Nan). Na dole dzisiejszego wpisu zamieszczam jedno z nagrań Cobry, utwór „Illusion”.
Po wystawie zaprezentowano 2 filmy Wu Wenguanga (ur. 1956 r. – prowincja Junnan, Chiny), w tym głośny „Bumming in Beijing: The Last Dreamers” z 1990 r., będący zapisem życia pekińskich artystów awangardowych: pisarki Zhang Ci (ur. 1962 r. – Chiny), mistrza graffiti Zhanga Dali (ur. 1963 r. – Harbin, Heilongjiang, Chiny), fotografika Gao Bo (ur. 1964 r. – prowincja Syczuan, Chiny), malarki Zhang Xiaping (ur. 1961 r. – prowincja Junnan, Chiny) oraz reżysera teatralnego Mou Sena (ur. 22.01.1963 r. – prowincja Liaoning, Chiny). Nikt z nich nie urodził się w Pekinie, więc zgodnie z ówczesnymi wymogami władz po ukończeniu stołecznych szkół wyższych artyści ci musieli wrócić do siebie i rozpocząć pracę tam, gdzie mieli być odgórnie skierowani. Nie wrócili, wybrali półoficjalny żywot w Pekinie.
To nie koniec sztuki performance na Festiwalu Pięć Smaków. Ostatniego dnia imprezy, 22. listopada o godz. 18:00. również w Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprezentowana zostanie twórczość przedstawiciela chińskiej awangardy mieszkającego w Nowym Jorku, Anthony’ego Yunga.
Wystawa zdjęć Danwen Xing potrwa do 07.01.2018 r. Wstęp do Muzeum Sztuki Nowoczesnej na ul. Pańskiej w Warszawie jest bezpłatny.
Poniżej zamieszczam linki do dwóch filmów:


SYLWETKA DANWEN XING (5 min., język: angielski, 2009)

„Bumming in Beijing: The Last Dreamers” (69 min., reż. Hu Wenguang, język: chiński, napisy: angielskie, 1990)

Autor: Jacek Wojciechowski

17.11.2017